Scheidsrechter Nijhuis praat tegen Adeleye (3) van Sparta terwijl hij een rode kaart geeft aan Tomasson van Feyenoord (rechts) na een overtreding op Boakye. FOTO ANP
ENSCHEDE - Scheidsrechter Bas Nijhuis nam met genoegen de kranten door. De 32-jarige arbiter kreeg louter lovende kritieken na zijn moedige optreden in de Rotterdamse derby Sparta - Feyenoord. [b]
,,Ik ben bedolven onder de complimenten,'' vertelde de inwoner van Enschede. ,,Ik heb er werkelijk honderd procent van genoten.''
Nijhuis bekeek gisteren na thuiskomst de opgenomen tv-beelden. Daar kreeg hij de bevestiging dat hij drie terechte rode kaarten gaf aan Sekou Cissé, Jon Dahl Tomasson en Rydell Poepon. ,,Ik merkte na afloop al dat de beslissingen goed waren gevallen,'' zegt hij. ,,Ook bij Studio Voetbal proefde ik die mening.''
Nijhuis kreeg volgens eigen zeggen heel veel schouderklopjes. ,,Van vrienden, familie en kennissen,'' zegt hij. ,,Maar ook uit de voetbalwereld. Van oud-scheidsrechters die bij de KNVB werken als René Temmink, Hans Reijgwart en Jaap Uilenberg. Rien Koopman kwam mij al in de kleedkamer opzoeken. En Mario Been toonde klasse door de schuld bij zijn spelers neer te leggen. Ik hoop dat ik voor komend weekeinde weer een mooi duel mag fluiten. Dit smaakt naar meer.''
Jaap Uilenberg ontfermt zich dit seizoen over de 'internationals'. Nijhuis, die vorig seizoen nog te populair gedrag werd verweten, heeft bijna dagelijks met de oud-arbiter te maken. ,,Bas Nijhuis heeft in Rotterdam een uitstekend signaal afgegeven,'' zegt Uilenberg. ,,Hij nam de juiste beslissingen. Bas heeft direct na het duel mijn complimenten ontvangen. Dat hij een goede scheidsrechter is, stond al vast. Als je de derby tussen Sparta en Feyenoord mag fluiten, kan je echt wel iets.''
Dick Jol, voormalig topscheidsrechter, was iets minder lovend. ,,Als je deze rode kaarten niet trekt, heb je als scheidsrechter helemaal niets op de voetbalvelden te zoeken,'' aldus de Hagenaar. ,,Daarbij vond ik dat André Bahia weldegelijk een duwfout maakte bij Erik Falkenburg bij de 0-1 van Feyenoord. Die treffer had afgekeurd moeten worden. De KNVB ziet dit waarschijnlijk als het hoogtepunt van de arbitrage dit seizoen. Maar Nijhuis mag er niet lang op teren, zaterdag begint hij weer gewoon op nul.''
Ook oud-scheidsrechter Mario van der Ende weigert plaats te nemen in de polonaise achter Nijhuis en Uilenberg. ,,De doodschop moet van de velden,'' zegt hij. ,,Nijhuis geeft in dat opzicht een goed signaal af. Maar ik ga mee met Dick Jol, die vindt dat dit overduidelijke rode kaarten waren. Er is nog voldoende werk aan de winkel.'' (SJOERD MOSSOU)

Scheidsrechter Nijhuis geeft een rode kaart aan Cisse van Feyenoord (recht) na een overtreding op Poepon van Sparta (linksonder). FOTO ANP
Bron:AD