Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: 'Experiment met extra arbiters in Europa League verloopt uitstekend'
Jeugdscheidsrechter.nl > Scheidsrechters > Scheidsrechters nieuws
JochemP
'Experiment met extra arbiters in Europa League verloopt uitstekend'
Vrijdag, 13 november 2009 om 14:50

Een speciale commissie van de UEFA, geleid door voorzitter Franz Beckenbauer, heeft een positief rapport uitgebracht over het experiment van de Europese voetbalbond met twee extra officials. De afgelopen maanden posteerde de UEFA gedurende duels in de Europa League aan weerskanten van het veld een extra arbiter om de situatie in de zestienmeter beter te kunnen peilen en de hoofdscheidsrechter te assisteren.

Naast de eerste scheidsrechter, zijn twee assistenten aan de zijlijn en de vierde official langs de kant, besloot de UEFA afgelopen zomer om ook een vijfde en zesde man aan te stellen. Doel daarvan was om discutabele situaties in het doelgebied beter in te kunnen schatten. Ook zou de extra official een beter zicht hebben op de doellijn en daarmee betrouwbaarder zijn in zijn oordeel of een bal wel of niet die doellijn is gepasseerd.

Vooralsnog is de commissie, die naast Beckenbauer ook bestaat uit de Rus Vitaly Mutko, de Moldaviër Pavel Cebanu, de Montenegrijn Dejan Savicevic en de Pool Grzegorz Lato, buitengewoon goed te spreken over het experiment, dat volgens hen dan ook navolging moet krijgen. Vanuit de clubs waren er echter ook al tegengeluiden te horen. Volgens hen doet de UEFA er goed aan om te opteren voor elektronische hulpmiddelen in plaats van het inzetten van extra mankracht.

BRON: voetbalzone.nl
thuisfluiter
Nu ben ik benieuwd naar een lijstje met voorbeelden waarin de inzet van deze extra assistenten waardevol is gebleken.
Robbie70
QUOTE(thuisfluiter @ 13-11-2009, 17:34) *

Nu ben ik benieuwd naar een lijstje met voorbeelden waarin de inzet van deze extra assistenten waardevol is gebleken.

Dat zal nooit iemand te zien krijgen!!

Er zijn weer mensen bezig met de voetbalsport. Wie moet er nu gaan klagen?

Dus voortaan met 6 mensen lekker declareren wink.gif
fluitenexpert
ohmy.gif

Vooralsnog is de commissie, die naast Beckenbauer ook bestaat uit de Rus Vitaly Mutko, de Moldaviër Pavel Cebanu, de Montenegrijn Dejan Savicevic en de Pool Grzegorz Lato,

Wie zijn dit dan ? Ex scheidsrechters of ex voetballers. Hebben zij hun sporen verdiend in het internationale Topscheidsrechters wezen ?

Kijk , ik kan mij voorstellen dat als internationale toppers in deze commissie zitten en zij dit aan bevelen OK !!

Ik vind dat we moeten gaan voor een video referee !!
Jimmy
QUOTE(fluitenexpert @ 13-11-2009, 19:49) *

ohmy.gif

Vooralsnog is de commissie, die naast Beckenbauer ook bestaat uit de Rus Vitaly Mutko, de Moldaviër Pavel Cebanu, de Montenegrijn Dejan Savicevic en de Pool Grzegorz Lato,

Wie zijn dit dan ? Ex scheidsrechters of ex voetballers.

- Vitaly Mutko is de president van de Russische Voetbalbond (Rossijski Foetbolnyj Sojoez wink.gif)
- Pavel Cebanu is verkozen tot beste Speler van de afgelopen 50 jaar van Moldavië
- Dejan Savićević is voormalig profvoetballer en nu president van de Montenegrijnse Voetbalbond
- Grzegorz Lato is voormalig profvoetballer uit Polen en tevens winnaar van de Gouden Schoen in 1974 (!)

Dus in ieder geval geen ex-scheidsrechters, in ieder geval niet op BV-niveau tongue.gif
(bronneke is Wikipedia overigens)
Niels
Ja ze zijn waardevol voor de grasmat. Die man was alleen bezig met gras-aanstampen tijdens FC Twente - Shariff dry.gif en krijgt er 1600 euro voor sad.gif
Jimmy
QUOTE(Niels @ 14-11-2009, 15:23) *

Ja ze zijn waardevol voor de grasmat. Die man was alleen bezig met gras-aanstampen tijdens FC Twente - Shariff dry.gif en krijgt er 1600 euro voor sad.gif

Ik zou er voor tekenen... tongue.gif
LaGrait
Jongens ( en wellicht meiden)

Ik vind het experiment juist niet geslaagd.
Tuurlijk je hebt twee extra ogen voor de doellijn. Dat geef ik direct toe, maar om daar nu twee assistenten 90 minuten voor te laten staan. Vind ik grote onzin, op de eerste plaats ziet het er niet uit. Ze zijn veelal gehuld in een lange broek etc

Voor de overtredingen heb je mijn inziens niet zo veel aan hun.
Want dat is naar mijn mening toch persoon gebonden.
De ene scheidsrechter beoordeeld duels nou eenmaal anders dan de andere.
Dus zal een scheidsrechter niet zo snel op advies van zijn 5 of 6e assistent een strafschop geven als hij het zelf niet heeft gezien.

Ik heb een ander idee:
Waarom niet zoals bij Hockey 2 scheidsrechters.
Elke op een deel van het speelveld en deze nemen hun eigen beslissingen.
En zijn ook allebei bevoegd toch het geven van spel en disciplaire straffen.

Hoe denkt de rest daarover?
sim
QUOTE(LaGrait @ 16-11-2009, 09:01) *

Jongens ( en wellicht meiden)

Ik vind het experiment juist niet geslaagd.
Tuurlijk je hebt twee extra ogen voor de doellijn. Dat geef ik direct toe, maar om daar nu twee assistenten 90 minuten voor te laten staan. Vind ik grote onzin, op de eerste plaats ziet het er niet uit. Ze zijn veelal gehuld in een lange broek etc

Voor de overtredingen heb je mijn inziens niet zo veel aan hun.
Want dat is naar mijn mening toch persoon gebonden.
De ene scheidsrechter beoordeeld duels nou eenmaal anders dan de andere.
Dus zal een scheidsrechter niet zo snel op advies van zijn 5 of 6e assistent een strafschop geven als hij het zelf niet heeft gezien.

Ik heb een ander idee:
Waarom niet zoals bij Hockey 2 scheidsrechters.
Elke op een deel van het speelveld en deze nemen hun eigen beslissingen.
En zijn ook allebei bevoegd toch het geven van spel en disciplaire straffen.

Hoe denkt de rest daarover?

Geheel met je eens over de geslaagdheid van het experiment! Het voegd niet bijzonder veel toe en geeft de mogelijkheid tot meer verwarring!

Ik weet niet of twee scheidsrechters het antwoord zijn, maar ik ben toch echt benieuwd naar een experiment met het gebruik van TV camera's bij uitzonderlijke situaties (wel/geen goal, wel/geen penalty) - als dat niet slaagt, dan doen ze het niet, maar geef het een kans zou ik zeggen
LaGrait
QUOTE(sim @ 16-11-2009, 12:37) *

Geheel met je eens over de geslaagdheid van het experiment! Het voegd niet bijzonder veel toe en geeft de mogelijkheid tot meer verwarring!

Ik weet niet of twee scheidsrechters het antwoord zijn, maar ik ben toch echt benieuwd naar een experiment met het gebruik van TV camera's bij uitzonderlijke situaties (wel/geen goal, wel/geen penalty) - als dat niet slaagt, dan doen ze het niet, maar geef het een kans zou ik zeggen

Ja, doellijn zou met een camara nog kunnen.
Maar wel of geen penalty niet. Want wie gaat dat beoordelen dan? De 4e official? Let op mijn woorden dan krijg je toch nog een discussie. Want wat vind jij wel en geen overtreding. Daarnaast geef je dan 4e offcial dan zo'n grote verantwoording terwijl de scheidsrechter toch de " baas" is.
Rik
Met twee scheidsrechters een wedstrijd fluiten lijkt mij helemaal niks. Bij hockey zijn de regels veel minder interptratie volgens mij dan bij voetbal. Iedere scheidsrechter beoordeelt duels op een eigen manier in he voetbal.
Ik vind het huidige systeem, 2 assistenten en een vierde official prima werken.
Daarbij zijn geen vijfde en zesde official nodig...
Een doellijnbewaking vind ik wel een goed idee, maar op wat voor manier dat uitgewerkt moet worden weet ik niet...
Marc
QUOTE(Rik @ 16-11-2009, 17:33) *

Met twee scheidsrechters een wedstrijd fluiten lijkt mij helemaal niks. Bij hockey zijn de regels veel minder interptratie volgens mij dan bij voetbal. Iedere scheidsrechter beoordeelt duels op een eigen manier in he voetbal.
Ik vind het huidige systeem, 2 assistenten en een vierde official prima werken.
Daarbij zijn geen vijfde en zesde official nodig...
Een doellijnbewaking vind ik wel een goed idee, maar op wat voor manier dat uitgewerkt moet worden weet ik niet...

Ik ben het met Rik eens. Twee scheidsrechters is volgens mij niet de oplossing. Ook ik vind het huidige systeem goed werken al zou je - net als in basketbal, honkbal en rugby - time-outs kunnen instellen. Een trainer mag dan in overleg met de vierde official 3 keer time-out aanvragen om een actie via de beelden terug te kijken. Björn Kuipers vind dit ook heel acceptabel en vind dat je je voordeel moet halen uit electronische hulpmiddelen. Naast Björn Kuipers zijn er nog wel meer scheidsrechters die daar zo over denken.

Over de doellijnbewaking: de twee mensen die er nu staan, hebben geen toegevoegde waarde. Doe mij maar zo'n sensor in de bal...

Oh ja: hoeveel mensen en hoeveel technologische technieken je ook gaat gebruiken, fouten zullen altijd gemaakt worden.
onofficial
Stel nou de scheidsrechter valt uit, wordt vervangen door de 4e official, deze valt ook uit, mag dan de 5e of 6e official het overnemen? Zo ja hoe wordt bepaald wie mag, of zouden ze daar eerst om tossen biggrin.gif
Rik
Ik kan me bij de Nederlandse scheidsrechters voorstellen dat de meest ervaren man het overneemt.
Ik weet niet zeker hoe het zit bij andere scheidsrechters, maar bij de Nederlandse scheidsrechters (Blom en Nijhuis) staat er een fifa-scheidsrechter (Van Boekel of Liesveld) en een A-lijster. (Janssen of Van Meenen)
Dan lijkt het mij logisch dat de eerste groep het over neemt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.