Martin O.
17-12-2009, 16:03
Bang voor spreekkoren is scheidsrechter Jeroen Sanders niet, na in het magazine Helden bekend te hebben gemaakt homoseksueel te zijn. ,,Door er open over te zijn, hoop ik het onderwerp meer bespreekbaar te maken. Ik wil een statement maken."
Vanuit zijn omgeving kreeg de 24-jarige Sanders louter enthousiaste reacties toen hij vertelde zijn seksuele voorkeur in het tijdschrift openbaar te willen maken. ,,Vanuit de KNVB, de middelbare school waar ik lesgeef en familie en vrienden, was iedereen er enthousiast over en steunde me. 'Laat maar zien wie je bent', zeiden ze."
De talentvolle Doetinchemmer, die van de Masterclassgroep promoveerde naar de groep Junior Scheidsrechters (voorheen bekend als de B-lijst) en Jupiler League-wedstrijden fluit, wilde zelf graag het moment en de manier bepalen waarop zijn homoseksualiteit in de openbaarheid zou komen.
Voetballers 'uit de kast'
Terwijl homoseksualiteit onder scheidsrechters enigszins geaccepteerd is, zijn er nog nauwelijks voetballers 'uit de kast' gekomen. ,,Nee, ik ken bijvoorbeeld ook geen bekende homoseksuele voetballer. Blijkbaar is het nog altijd heel lastig. Iedereen moet daarin natuurlijk zelf een afweging maken, maar hopelijk geeft dit een aanzet dat ook anderen het durven te vertellen."
Bang voor de reacties in de stadions en spreekkoren is Sanders zelf niet. ,,Ziektes, moeders, alles komt helaas langs. Ook homoseksualiteit en dat richt zich ook vaak tegen een scheidsrechter. Maar ik besef dat de mensen zich dan afreageren op de autoriteit 'scheidsrechter' en niet op mij persoonlijk. Het heeft mij daarom tot nog toe nooit diep geraakt."
Bron: Voetbal.nl
Vanaf mijn kant 1 woord Jeroen...
RESPECT!!!
Eric O.
17-12-2009, 16:27
Uit de kast komen, uitkomen voor je homosexualiteit,.....
Ik vind het allemaal prima. Maar waarom?
"proud to be gay" of zoiets???
Ik ga in intervieuws toch ook niet publiekelijk bekend maken dat ik hetero ben; ADHD heb; een IQ van 142 (testrapport Kon. Marine wat 1987); en dat ik het enorm geil vind om onderwater naar vissenkonten te staren.
Ik snap er helemaal niets van dat homo gedoe! Misschien maar goed ook!
Maar voor Jeroen,.......... fijn jongen! Gefeliciteerd met het uit de kast komen!
Martin O.
17-12-2009, 16:37
Ik vind het een beetje jammer dat je zo`n respectloze opmerking plaatst. Jij weet net zo goed dat het lijkt alsof er een groot taboe op homoseksualiteit heerst in het betaalde voetbal. Dat geld dus ook min of meer voor een scheidsrechter. Dat er nu toch een ervoor uitkomt vind ik alleen maar dapper in deze fase waar het voetbal nu in verkeert met de spreekkoren.
Beetje jammer dat je dan een reactie plaatst met de arrogantie over je IQ, en dat je onder water graag naar vissenkonten kijkt. Heeft namelijk niets te maken met hetgeen wat ik net plaatste en ik denk ook niet dat dat een item is wat uberhaupt iemand interesseert hier op dit forum.
Maar goed dat zal jij wel totaal anders zien...
sep blaas
17-12-2009, 17:25
Zeg Eric,
een IQ van 142 en dan toch nog scheidsrechter worden en blijven?
idd een slimmer en beter idee om lekker naar vissekontjes te gaan kijken? Howel deze wel erg veel lijken op menig kont van de man.........
iig veel vakantieplezier
Sep
verenigingsscheidsrechter
17-12-2009, 18:03
Eric,
Wat een misselijke opmerking.
MVG,
KNVB scheids
HansSeitner
17-12-2009, 18:25
eigenlijk is het te gek voor woorden dat je het hier over moet hebben.
Het gaat om mensen, in dit geval een scheidsrechter, niet om homo's of hetro's
Aan de ene kant kan ik Eric's opmerking wel begrijpen, maar helaas werkt het niet zo in de wereld.
Het blijkt voor mensen toch belangrijk te zijn of je hetro of homo bent, al is het maar om te schofferen.
Waarom is Eric's opmerking respectloos???
Ik vind het respectloos als iemand niet voor zijn mening uit mag komen. Dat is minstens zo respectloos als iemand voor homo uitschelden!
Hans
Ik ben het eigenlijk heel erg met de post van Eric eens. Maar om een heel andere reden. Want met zijn intentie ben ik het niet eens. Men moet zich inderdaad afvragen 'waarom'. Maar niet waarom hetero's het ook niet doen, maar waarom homoseksuele mensen wél uit de kast moeten komen. Alsof het een enorme bijzonderheid is.
En dat... noemen we taboe. En dat zal vast ook niet gauw veranderen. :')
'',,Nee, ik ken bijvoorbeeld ook geen bekende homoseksuele voetballer''
Troost je Jeroen, die zijn er maar zat. Maar die komen er nooit en te nimmer voor uit (ja, ná hun carriére misschien?) maar dat zou hen de kop kosten in de kleedkamer. Stel je het maar voor: 22 man in één douche, waarvan er eentje homo is. Onwerkbare situatie volgens mij. En niet omdat ik homo's niet accepteer, maar er zijn gewoon mensen die iets tegen homo's hebben en dat kan ik dan ook we weer begrijpen. Het is toch een andere vorm dan god geschapen heeft
(FOEI HOMO'S!
) (áls god dit alles al geschapen heeft, ik betwijfel het [ongelovig])
Ik vind het knap van hem dat hij dit aandurft, misschien wordt hij nu juist minder uitgescholden voor ''homo'', omdat mensen hem respecteren. Dat zou helemaal mooi zijn!
Eric O.
17-12-2009, 20:00
Verenigingsscheidsrechter en Martin O. proberen spastisch politiek correct te blijven.
En missen dus totaal de essentie van mijn opmerking.
Respectloos????????? Waarom dan. Jegens wie?
Gelukkig zijn er mensen met meer verstand die de essentie wel begrijpen.
Waarom moeten er voetballers uit de kast komen? Of scheidsrechters?
Is het zo bijzonder om homo te zijn dan?
Ik weet zeker dat er meer mensen homo zijn dan dat er een iq hebben van 142.
Heb het al zo vaak gezegd. Het doet er op het voetbalveld toch geen flikker donder toe of je homo hetero bi , gespikkeld, paars, bruin, man . vrouw, boedist, moslim of weet ik wat bent. Als je die wedstrijden maar goed leidt. En wat je 's avonds en me wie je wat uitvreet in bed interesseert mij geen reet!
Voor mijn part doe je het in een kast!
Woutert
17-12-2009, 20:04
Sanders doet het tegenwoordig uit de kast Eric.
En ik deel je mening compleet.
Martin O.
17-12-2009, 21:19
QUOTE(Woutert @ 17-12-2009, 20:04)

Sanders doet het tegenwoordig uit de kast Eric.
En ik deel je mening compleet.
Hij had het anders kunnen formuleren, dat is alles.
Is kijken Eric of jij nog net zo laconiek reageert als jij in een vol stadion moet fluiten...en dan praat ik niet over het plaatselijke sportpark!
Honda45
17-12-2009, 21:24
Jongens maak je niet zo druk , jullie kennen Eric niet , Hij zal nooit respectloos iets zeggen
Ik sta dan ook helemaal achter je en kan alleen maar zeggen ik heb het met een lach gelezen omdat ik je ken.
Eric O.
18-12-2009, 00:59
QUOTE(Martin O. @ 17-12-2009, 21:19)

Hij had het anders kunnen formuleren, dat is alles.
Is kijken Eric of jij nog net zo laconiek reageert als jij in een vol stadion moet fluiten...en dan praat ik niet over het plaatselijke sportpark!
Hoe vol moet dat stadion dan zijn !!!!!
1.800 man bij een plaatselijke derby, 2.000 man bij een finale van een nacompetitie wedstrijd, 2.500 man bij een amateurclub tegen een BVO, 3.000 man bij een wedstrijd om de Amstel cup ('" hé gele homo!!!!"), of gewoon het hele Philipsstadion vol.
En anders formuleren,.....................
Martin O.
18-12-2009, 01:55
"Mannetje" vind ik ook niet bepaald getuigen van respectvol met elkaar omgaan op een forum, maar goed het zal wel aan mij liggen, ik zal wel moeten wennen aan jou soort humor...

Veel plezier met het duiken in ieder geval!
Indian Jerry
18-12-2009, 07:41
QUOTE(Eric O. @ 17-12-2009, 16:27)

Ik ga in intervieuws toch ook niet publiekelijk bekend maken dat ik hetero ben; ADHD heb; een IQ van 142 (testrapport Kon. Marine wat 1987); en dat ik het enorm geil vind om onderwater naar vissenkonten te staren.
Maar voor Jeroen,.......... fijn jongen! Gefeliciteerd met het uit de kast komen!
Beste allemaal,
Helemaal mee eens, ben er ook helemaal mee eens dat het anders verwoordt kan worden maar daar ik Eric O., nu een beetje ken weet ik gewoon dat dit direct is maar zeker niet kwetsend.
Als tip aan een ieder Lees a.u.b. eerst alvorens u reageert.
Sport, kerst en nieuwjaarsgroetend Indian Jerry
ps alleen die iq test van 142 valt me een beetje tegen Eric O
Eric O.
18-12-2009, 08:30
Ah, ik zie dat HBTVVMO (Het Bureau Tegen Vrije Uitdrukkingsvrijheid en Voor Morele Onderdrukking) ook weer vroeg uit zijn nest was. Er zou toch eens iets kwetsends op het forum staan. Word toch wakker man. Oh, nee. dat was je al.
Indian Jerry
18-12-2009, 08:44
QUOTE(Eric O. @ 18-12-2009, 08:30)

Ah, ik zie dat HBTVVMO (Het Bureau Tegen Vrije Uitdrukkingsvrijheid en Voor Morele Onderdrukking) ook weer vroeg uit zijn nest was. Er zou toch eens iets kwetsends op het forum staan. Word toch wakker man. Oh, nee. dat was je al.
Beste Eric O.,
Ook in deze ben ik het helemaal met jou eens.Als ik het goed heb mag je alleen op verzoek van de plaatser een bericht bewerken en indien er personen hier last van hebben worden reacties in zijn geheel verwijderd?
Het kan ook zijn dat reacties in strijd zijn met de regels, let wel op eigen titel iets bewerken zegt meer over de hiërarchische wijze van ingrijpen van de moderators dan dat deze gestoeld zijn op regels.
Wellicht een idee voor een nieuw topic?Sport, kerst en nieuwjaarsgroetend Indian Jerry
Eric O.
18-12-2009, 10:07
Ook Bart is uit de kast!!!
www.geenstijl.nl
Click to view attachment
Kevinoort
18-12-2009, 11:26
Hier heb ik zeker wel respect voor,
Om in deze tijden, waar veel spreekkoren richting de scheidsrechter zijn , dan zo uit de kast te komen
Dus in 1 woord RESPECT
mvg,
Kevin
Ik vind het ook goed van dat hij dat durft te zeggen....
En waarom zou hij niet uit te kast komen, dan zou iedereen ten onrechte over hem denken dat hij hetero is (wat iedereen dan toch aanneemt) terwijl dat niet zo is, lijkt me niet dat je wil dat iedereen zo lang een verkeerd beeld van je heeft.
Eric O.
18-12-2009, 12:16
QUOTE(Ref JB @ 18-12-2009, 11:33)

Ik vind het ook goed van dat hij dat durft te zeggen....
En waarom zou hij niet uit te kast komen, dan zou iedereen ten onrechte over hem denken dat hij hetero is (wat iedereen dan toch aanneemt) terwijl dat niet zo is, lijkt me niet dat je wil dat iedereen zo lang een verkeerd beeld van je heeft.
Dat bedoel ik nu!!!!!!!!!
Hoezo een verkeerd beeld????
Verwachtingen van andere personen tav je sexuele geaardheid????
Er zijn ook mannen die vallen op
zwarte donker gekleurde vrouwen met een maatje (of 4 ) meer.
Kom je toch ook niet voor uit de kast!
Ik ben maar naar één ding benieuwd en dat is hoe men tegen mij aankijkt als MENS!!
Dat doe ik namelijk ook.
Gespikkeld, bruin, zwart, man, vrouw, gehandicapt, he-, ho-, bi-, moslim, Christen, Totaal Atheist,...
Het zou je helemaal niks moeten interesseren of anderen een verkeerd beeld van je hebben.
Het zegt meer over die anderen!
Indian Jerry
18-12-2009, 12:25
QUOTE(Eric O. @ 18-12-2009, 12:16)

Ik ben maar naar één ding benieuwd en dat is hoe men tegen mij aankijkt als MENS!!
!
Beste Eric O,
Ik denk dat de meeste arbiters die reageren, reageren op hetgeen dat zij willen lezen en niet op wat als totaal wordt aangegeven.
Sportgroetend Indian Jerry
Zwarte Panter
18-12-2009, 14:06
...
Robbie70
18-12-2009, 14:22
Eric, je inlevingsvermogen is wel heel erg beperkt en je bekijkt het wel heel erg eenzijdig.
Kan me goed voorstellen dat deze mensen graag iets van zich af willen gooien, alleen is het maar de vraag of MEN er wel klaar voor is.
Als al iemand met een EQ van boven de 140 zo onvolwassen reageert, dan denk ik dat we tot conclusie mogen komen dat Jan Modaal er nog niet aan toe is!
Janneman
18-12-2009, 16:13
Ik vind deze discussie totaal nutteloos en er wordt gigantisch van het onderwerp afgeweken. Ik heb respect voor mensen die voor hun geaardheid, geloof en dergelijke uitkomen en heb respect voor anderen hun mening.
Nou ik zal het dan ook maar toegeven hier:
IK BEN HETERO
Oh er valt nu echt wat van me af, blij dat het eruit is.
Toch jammer dat de reacties van Eric O. eigenlijk geheel verkeerd geïnterpreteerd wordt, voor sommige mensen: leer eens lezen.
RHM
Mensen, mensen, mensen,
ik had verwacht dat iemand het 'voor degenen die Eric niet helemaal snappen' wel even duidelijk uit zou leggen, maar dat is niet echt gebeurd. Dus ga ik een poging wagen om het duidelijk te maken:
Ook ik las met grote ogen het stukje van Eric en door zijn manier van humor wordt het stukje door velen verkeerd geïnterpeteerd. Eric probeert alleen te zeggen dat het in deze tijd, waarin we steeds meer moeten accepteren en waarin we taboes doorbreken, niet meer zo zou mogen zijn dat iedereen moet aangeven dat hij valt op hetzelfde geslacht. Als mensen dit namelijk blijven zien alszijnde 'raar' en er dus moeite voor gaan doen om het duidelijk te maken blijft het een taboe.
Daarnaast maakt het helemaal niet uit of je homo, hetero en al die andere dingen die Eric nog opnoemde bent, je bent scheidsrechter, en daar moet je je mee bezig houden. Als je er voor uit komt dat je homo bent denken mensen al gauw, ow die kunnen we weer ergens op pakken, je haalt jezelf alleen maar problemen op de hals. Mensen moeten jouw zien als scheidsrechter, en niet als die homoscheidsrechter.
Daarnaast wel respect voor hem, want het is niet makkelijk om te laten zien wie je echt bent, maar eigenlijk is het niet nodig, ik respecteer hem toch wel, homo of niet.
Indian Jerry
18-12-2009, 20:20
QUOTE(Eric O. @ 17-12-2009, 16:27)

QUOTE(Eric O. @ 17-12-2009, 20:00)

Verenigingsscheidsrechter en Martin O. proberen spastisch politiek correct te blijven.
En missen dus totaal de essentie van mijn opmerking.
Respectloos????????? Waarom dan. Jegens wie?
Gelukkig zijn er mensen met meer verstand die de essentie wel begrijpen.
Waarom moeten er voetballers uit de kast komen? Of scheidsrechters?
Is het zo bijzonder om homo te zijn dan?
Ik weet zeker dat er meer mensen homo zijn dan dat er een iq hebben van 142.
Heb het al zo vaak gezegd. Het doet er op het voetbalveld toch geen flikker donder toe of je homo hetero bi , gespikkeld, paars, bruin, man . vrouw, boedist, moslim of weet ik wat bent. Als je die wedstrijden maar goed leidt. En wat je 's avonds en me wie je wat uitvreet in bed interesseert mij geen reet!
Voor mijn part doe je het in een kast!
QUOTE(Eric O. @ 18-12-2009, 00:59)

Hoe vol moet dat stadion dan zijn !!!!!
1.800 man bij een plaatselijke derby, 2.000 man bij een finale van een nacompetitie wedstrijd, 2.500 man bij een amateurclub tegen een BVO, 3.000 man bij een wedstrijd om de Amstel cup ('" hé gele homo!!!!"), of gewoon het hele Philipsstadion vol.
En anders formuleren,.....................

QUOTE(Eric O. @ 18-12-2009, 12:16)

Er zijn ook mannen die vallen op zwarte donker gekleurde vrouwen met een maatje (of 4 ) meer.
Kom je toch ook niet voor uit de kast!
Dat doe ik namelijk ook.
Gespikkeld, bruin, zwart, man, vrouw, gehandicapt, he-, ho-, bi-, moslim, Christen, Totaal Atheist,...
Het zou je helemaal niks moeten interesseren of anderen een verkeerd beeld van je hebben.
Het zegt meer over die anderen!
Beste nickah,
Hoezo uitleggen als je goed leest dan hoef je toch niets uitgelegd te krijgen?
Is alleen jammer dat je alles moet uitleggen omdat men leest wat men wilt lezen.
Zelf worstel ik er ook al een tijdje mee om op een juist moment tegen mijn familie te zeggen dat ik scheidsrechter ben.
Maar ik vind het wel knap van Sanders dat hij dit toegeeft. Toegeeft? Ja. Voetbalwereld = machowereld, waar alleen scheidsrechters homo mogen zijn, en statistisch gezien lopen er ook enkele tientallen homoprofs rond in Nederland die er niet openlijk voor uit kunnen, willen of durven komen.
Sanders probeert het voortouw te nemen om dat taboe te doorbreken. Net zoals er hier op het forum elke paar maanden iemand roept dat we moeten staken o.i.d., wat vervolgens een stille dood sterft.
Misschien heeft Sanders meer succes, wie weet. Ik vind het prima, maar ik kan hem alleen niet helpen...
stefanl
19-12-2009, 00:12
Eric,
ik vind dat je best gelijk hebt.
Alleen bovenstaande quote..Was dat nou nodigg??
Vind het erg knap dat hij dat doet! Het kan zijn carriere wel schade hiermee, als er niet op een goede manier op wordt gereageerd! Maar het kan natuurlijk erg parten spelen en je niet lekker in je vel voelen als je het opkropt en vandaar dat hij misschien er mee naar buiten is gekomen. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je geaardheid je scheidsrechteren in de wegstaat! Mensen die maar wat roepen en geen verstand van hebben kunnen ook niet beoordelen hoe het is en dat het niet zo makkelijk is zoals de meeste mensen denken om als homo door het leven te gaan!
@eric O.:En dat die Eric er zo makkelijk over doet moet hij zelf weten! Maar het toont van geen enkel respect jegens al de homo´s in de wereld. Ik feliciteer jouw toch ook niet voor je geaardheid....
Indian Jerry
19-12-2009, 12:14
QUOTE(Aad @ 19-12-2009, 11:07)

Vind het erg knap dat hij dat doet! Het kan zijn carriere wel schade hiermee, als er niet op een goede manier op wordt gereageerd! Maar het kan natuurlijk erg parten spelen en je niet lekker in je vel voelen als je het opkropt en vandaar dat hij misschien er mee naar buiten is gekomen. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je geaardheid je scheidsrechteren in de wegstaat! Mensen die maar wat roepen en geen verstand van hebben kunnen ook niet beoordelen hoe het is en dat het niet zo makkelijk is zoals de meeste mensen denken om als homo door het leven te gaan!
@eric O.:En dat die Eric er zo makkelijk over doet moet hij zelf weten! Maar het toont van geen enkel respect jegens al de homo´s in de wereld. Ik feliciteer jouw toch ook niet voor je geaardheid....
Beste allemaal,
Voor alle duidelijkheid de heer Sanders maakt geen statement want de basis voor zijn zogenaamde statement was al drieëndertig jaar geleden (1976) door de heer Ignace van Swieten gelegd.
De heer Van Swieten kreeg vervolgens drie jaar later(1979) een collegae arbiter, de heer John Blankenstein aan zijn zijde.
Dit zijn arbiters die het mijns inziens goed hebben opgepakt en een statement hebben gemaakt maar totaal in de vergetelheid zijn geraakt. Dat deze arbiters het voortouw hebben genomen en dus de enige zijn die het predikaat statement maken als homofiele arbiter verdienen en zeker niet de heer Sanders die het alleen over zichzelf en niemand anders heeft.
Hoe durft de heer Sanders te zeggen dat hij een statement maakt terwijl jaren voordat hij arbiter werd, sterker nog was geboren zo met de eer te willen weglopen de statement al was gemaakt.
Eigenlijk ook een beetje treurig van de K.N.V.B., dat zij met geen woord reppen over heren Van Swieten en Blankenstein, de pioniers de echte statement makers die mijns inziens alle lof verdienen. De heren Blankenstein en Van Swieten die in allerlei organisaties hebben gezeten voor het algemene en niet zoals de heer Sanders alleen in het bijzondere de voetballerij.
Sterker nog hoe narcistisch kan men zijn hé heer Sanders?
SHAME ON YOU.
Sportgroeten Indian Jerry
Indian Jerry
19-12-2009, 15:08
Bron de Telegraaf.nl
Rugby-ster komt uit de kast
Van onze Telesportredactie
AMSTERDAM - Gareth Thomas heeft een groot taboe in de sportwereld doorbroken. De Rugby-speler uit Wales heeft bekend gemaakt homoseksueel te zijn. De 35-jarige recordinternational zegt zich jarenlang ingehouden te hebben en gevoeld te hebben dat hij niet eerder uit de kast kon komen.
"Rugby is de zwaarste en stoerste van alle mannensporten, daar hoort een bepaald imago bij", aldus Thomas. "Het is barbaars en ik had dit nooit kunnen vertellen als ik me niet eerst als speler had bewezen. Rugby was mijn lust en mijn leven en dat durfde ik niet op het spel te zetten."
Thomas speelde 100 interlands voor Wales en droeg de aanvoerdersband van de ploeg.
"Ik wil niet bekend staan als een homoseksuele rugby-speler. Ik ben gewoon een rugby-speler. Ik ben een man. Wat ik achter gesloten deuren doe, zou er niet toe moeten doen."
Beste allemaal,
Dit is een statement maken
QUOTE(Indian Jerry @ 19-12-2009, 12:14)

Beste allemaal,
Voor alle duidelijkheid de heer Sanders maakt geen statement want de basis voor zijn zogenaamde statement was al drieëndertig jaar geleden (1976) door de heer Ignace van Swieten gelegd.
De heer Van Swieten kreeg vervolgens drie jaar later(1979) een collegae arbiter, de heer John Blankenstein aan zijn zijde.
Dit zijn arbiters die het mijns inziens goed hebben opgepakt en een statement hebben gemaakt maar totaal in de vergetelheid zijn geraakt. Dat deze arbiters het voortouw hebben genomen en dus de enige zijn die het predikaat statement maken als homofiele arbiter verdienen en zeker niet de heer Sanders die het alleen over zichzelf en niemand anders heeft.
Hoe durft de heer Sanders te zeggen dat hij een statement maakt terwijl jaren voordat hij arbiter werd, sterker nog was geboren zo met de eer te willen weglopen de statement al was gemaakt.
Eigenlijk ook een beetje treurig van de K.N.V.B., dat zij met geen woord reppen over heren Van Swieten en Blankenstein, de pioniers de echte statement makers die mijns inziens alle lof verdienen. De heren Blankenstein en Van Swieten die in allerlei organisaties hebben gezeten voor het algemene en niet zoals de heer Sanders alleen in het bijzondere de voetballerij.
SHAME ON YOU.
Helemaal met je eens Indian!
Maar wij zijn natuurlijk al wat ouder en kennen de scheidsrechters van Swieten en Blankensteijn nog wel van de velden.
Maar voor de
snotneuzen alhier is Sanders dan de eerste die
uit de kast komt maar dat klopt dus niet...
Maar als de
snotneuzen hier even googlen op Ignace van Swieten of John Blankensteijn dan doet wikepedia de rest...
Indian Jerry
19-12-2009, 18:04
QUOTE(Dick @ 19-12-2009, 17:25)

Helemaal met je eens Indian!
Maar wij zijn natuurlijk al wat ouder en kennen de scheidsrechters van Swieten en Blankensteijn nog wel van de velden.
Maar voor de snotneuzen alhier is Sanders dan de eerste die uit de kast komt maar dat klopt dus niet...
Maar als de snotneuzen hier even googlen op Ignace van Swieten of John Blankensteijn dan doet wikepedia de rest...
Beste Dick,
Hier nog een stukje bewijs met betrekking tot de heer Blankenstein als statement maker.
Bron NRC.NL
DEN HAAG - Oud-voetbalscheidsrechter John Blankenstein is vrijdag op 57-jarige leeftijd in het Haagse ziekenhuis Leyenburg overleden. Dat heeft zijn familie bekendgemaakt. Blankenstein was jarenlang arbiter in het betaald voetbal. Hij was al geruime tijd ernstig ziek.
Blankenstein floot niet alleen in de nationale competitie. Hij leidde ook vele internationale wedstrijden. Na zijn actieve loopbaan werkte de Hagenaar enkele jaren als hoofd scheidsrechterszaken bij de voetbalbond KNVB. De laatste jaren was hij voor de bond betrokken bij het zogeheten Masterplan Arbitrage.
Al kort na zijn overlijden was er een eerbetoon. Voor de eredivisiewedstrijd Roda JC tegen ADO Den Haag werd vrijdagavond een minuut stilte gehouden.
Blankenstein wordt volgende week begraven in Den Haag op begraafplaats Ockenburgh
John Blankenstein was de Nederlandse topscheidsrechter, die om twijfelachtige reden voor de grootste toppers net niet in aanmerking 'mocht' komen. Om dubieuze redenen, zoals hij zelf veronderstelde. "Sepp Blatter vond mijn broek te kort", grapte hij er later wel eens over. Met serieuze ondertoon.
Sepp Blatter is de hoogste baas van de FIFA. Hij was destijds al invloedrijk en de FIFA staat niet bekend wegens zijn vooruitstrevende karakter. Blankenstein was homoseksueel. Daar deed hij bepaald niet geheimzinnig over, en daarom liep hij zeer waarschijnlijk de wereldtitelstrijd van 1990 in Italië mis. Later ging ook nog eens de finale van de Europa Cup tussen Barcelona - AC Milan om onduidelijke redenen aan hem voorbij. De werkelijke oorzaak ervoer hij pas jaren lager. Blankenstein zou ooit in FIFA-kostuum in een homobar zijn gesignaleerd, tijdens het WK-jeugd in Canada. Vandaar de ingrepen. "Ik kom niet in kroegen", zei Blankenstein. "Al heb ik me wel afgevraagd welke functionarissen mij daar dan zouden hebben gezien."
John Blankenstein, die ook talloze internationale topwedstrijden wél floot, was veel meer dan scheidsrechter alleen. Hij kwam op voor de rechten van homoseksuelen (in de sport) en werd daarvoor meerdere keren onderscheiden. Hij had een uitgesproken mening over voetbal en was daarom graag gezien in discussieprogramma's. Zijn mening stond en hij werd serieus genomen. Hij hield van scheidsrechters die de wedstrijd aanvoelden en droeg dat ook in zijn latere functie als scheidsrechters-offical uit, bijvoorbeeld als projectleider Masterplan Arbitrage KNVB.
Hij haatte de strenge regels van Zeist, die zijn collega's in een keurslijf zouden persen. Blankenstein ging liever op het gevoel af. Ook als sportman was Blankenstein niet alleen voetbal. Hij zat in de Spelregelcommissie, in de Europese Fair Play-beweging, in het Cultureel Comité van de Spelen van Athene. Ook was hij actief in belangenverenigingen buiten de sport. Binnen de lijnen had hij ooit een akkefietje met John de Wolf, maar dat werd snel uitgepraat. Verder was er nooit een wanklank.
Buiten het veld en op de tribunes was dat wel eens anders. Maar Blankenstein kon wel tegen een stootje. Humor had hij ook. "TONIGHT'S REF IS GAY", kopte ooit de Daily Mirror. "Feitelijk is dat niet geheel onjuist", was Blankensteins reactie. (ANP)
ps heer Sanders wat is uw bijdrage in het geheel?

Beste allemaal,
SHAME ON YOU.
Sorry hoor. Maar ik heb nog nooit zo'n hoop stront uit iemand zijn mond horen komen.
Denk je nou echt dat Sanders dit doet om aandacht te krijgen? Heus niet hoor. Wél wil hij er voor zorgen dat het onderwerp wat bespreekbaarder wordt. En als hij dat een statement maken vind dan is dat zijn woordkeuze.
De heren Van Swieten en Blankenstein mochten misschien zijn voorgangers zijn, maar ze zijn gewoon van een generatie eerder. Deze generatie heeft ook zo'n pionier nodig wellicht?
Maar dat jij hier een collega-arbiter als arrogant en egoïstisch bestempeld en eigenlijk gewoon compleet afvalt en beledigd vind ik volstrekt belachelijk. Als de generatie van Blankenstein zou zeggen; ga je mond maar even spoelen.
Persoonlijk heb ik veel respect voor het besluit Jeroen Sanders en ben ik van mening dat zijn geaardheid geen invloed moet hebben op zijn prestatie of voetballerij zelf. Ik ben wél van mening dat Sanders in zijn positie een aanzet kan geven tot bespreekbaarheid en meer tolerantie tegenover homoseksualiteit. Vandaar mijn respect voor hem ook.

zijn zogenaamde statement
de heer Sanders die het alleen over zichzelf en niemand anders heeft.
Eigenlijk ook een beetje treurig van de K.N.V.B.
SHAME ON YOU.
Pfff Indian... Iemand zegt dat hij homo is... en is volgens jou egoïstisch, narscistisch, moet alle homo's vóór hem noemen en bedanken, zelfs de KNVB -die hier werkelijk NIETS mee te maken heeft- krijgt er van langs.
En dan plaats je een overbodig stukje als "bewijs". Bewijs waarvan is mij een raadsel, want als iemand een statement maakt (voor jouw informatie: statement betekent niets anders dan uitspraak of bewering, het is geen uitvinding), mag dan niemand vóór hem die uitspraak hebben gedaan?
Bovendien: we hebben het hele interview niet gelezen, slechts flarden. Wie weet in welke context zijn uitspraken zijn gedaan. Riskant om zo te oordelen op van-horen-zeggen. Daar zijn oorlogen om ontstaan.
Shame on who?
Indian Jerry
21-12-2009, 13:15
QUOTE(Rob3rt @ 21-12-2009, 08:55)

Sorry hoor. Maar ik heb nog nooit zo'n hoop stront uit iemand zijn mond horen komen.
Denk je nou echt dat Sanders dit doet om aandacht te krijgen? Heus niet hoor. Wél wil hij er voor zorgen dat het onderwerp wat bespreekbaarder wordt. En als hij dat een statement maken vind dan is dat zijn woordkeuze.
De heren Van Swieten en Blankenstein mochten misschien zijn voorgangers zijn, maar ze zijn gewoon van een generatie eerder. Deze generatie heeft ook zo'n pionier nodig wellicht?
Maar dat jij hier een collega-arbiter als arrogant en egoïstisch bestempeld en eigenlijk gewoon compleet afvalt en beledigd vind ik volstrekt belachelijk. Als de generatie van Blankenstein zou zeggen; ga je mond maar even spoelen.
Persoonlijk heb ik veel respect voor het besluit Jeroen Sanders en ben ik van mening dat zijn geaardheid geen invloed moet hebben op zijn prestatie of voetballerij zelf. Ik ben wél van mening dat Sanders in zijn positie een aanzet kan geven tot bespreekbaarheid en meer tolerantie tegenover homoseksualiteit. Vandaar mijn respect voor hem ook.
QUOTE(Wouter @ 21-12-2009, 09:46)

Pfff Indian... Iemand zegt dat hij homo is... en is volgens jou egoïstisch, narscistisch, moet alle homo's vóór hem noemen en bedanken, zelfs de KNVB -die hier werkelijk NIETS mee te maken heeft- krijgt er van langs.
En dan plaats je een overbodig stukje als "bewijs". Bewijs waarvan is mij een raadsel, want als iemand een statement maakt (voor jouw informatie: statement betekent niets anders dan uitspraak of bewering, het is geen uitvinding), mag dan niemand vóór hem die uitspraak hebben gedaan?
Bovendien: we hebben het hele interview niet gelezen, slechts flarden. Wie weet in welke context zijn uitspraken zijn gedaan. Riskant om zo te oordelen op van-horen-zeggen. Daar zijn oorlogen om ontstaan.
Shame on who?
Bron:Voetbal.nl oftewel K.N.V.B.nlJeroen Sanders wil statement maken
Door Welmoed de Lang, 2009 12 17 , 10:58:41
Bang voor spreekkoren is scheidsrechter Jeroen Sanders niet, na in het magazine Helden bekend te hebben gemaakt homoseksueel te zijn. ,,Door er open over te zijn, hoop ik het onderwerp meer bespreekbaar te maken. Ik wil een statement maken."
Vanuit zijn omgeving kreeg de 24-jarige Sanders louter enthousiaste reacties toen hij vertelde zijn seksuele voorkeur in het tijdschrift openbaar te willen maken. ,,Vanuit de KNVB, de middelbare school waar ik lesgeef en familie en vrienden, was iedereen er enthousiast over en steunde me. 'Laat maar zien wie je bent', zeiden ze."
De talentvolle Doetinchemmer, die van de Masterclassgroep promoveerde naar de groep Junior Scheidsrechters (voorheen bekend als de B-lijst) en Jupiler League-wedstrijden fluit, wilde zelf graag het moment en de manier bepalen waarop zijn homoseksualiteit in de openbaarheid zou komen.
Voetballers 'uit de kast'
Terwijl homoseksualiteit onder scheidsrechters enigszins geaccepteerd is, zijn er nog nauwelijks voetballers 'uit de kast' gekomen. ,,Nee, ik ken bijvoorbeeld ook geen bekende homoseksuele voetballer. Blijkbaar is het nog altijd heel lastig. Iedereen moet daarin natuurlijk zelf een afweging maken, maar hopelijk geeft dit een aanzet dat ook anderen het durven te vertellen."
Bang voor de reacties in de stadions en spreekkoren is Sanders zelf niet. ,,Ziektes, moeders, alles komt helaas langs. Ook homoseksualiteit en dat richt zich ook vaak tegen een scheidsrechter. Maar ik besef dat de mensen zich dan afreageren op de autoriteit 'scheidsrechter' en niet op mij persoonlijk. Het heeft mij daarom tot nog toe nooit diep geraakt."
Ongenoegen uiten
Sanders, die ervan droomt ooit een Champions League-finale te fluiten, gaat ervan uit dat dit ook in de toekomst zo blijft. ,,Misschien zullen ze als ik fluit qua teksten wel iets van inhoud veranderen en zich meer op mijn homoseksualiteit richten. Mensen willen hun ongenoegen uiten en als ze dat willen vinden ze een weg. Maar ik ben daar niet bevreesd voor."
Buiten de stadions is de acceptatie een stuk groter, weet de Achterhoeker. ,,Ik merk dat het door een groot deel van de jeugd inmiddels als volkomen normaal wordt beschouwd. Op de middelbare school waar ik werk als gymleraar ben ik er open over als het ter sprake komt. Als leerlingen het horen zeggen ze 'oh', halen ze hun schouders op, en gaan ze weer verder."
Beste Rob3rt en Wouter,
Rob3rt, allereerst als je nog nooit iemand zo veel uitwerpselen uit zijn mond hebt horen komen, zou het misschien verstandig zijn om jouw ogen vol uitwerpselen even te spoelen?
Ken je het spreekwoord in het land der blinden is eenoog koning?
Pff.. Wouter voetbal.nl is de K.N.V.B.
Arrogant en beledigend nee heb ik niet genoemd althans narcistisch zijn betekend, egoïstisch , dominant, ambitieus en gebrek aan inlevingsvermogen. Ik val niemand af let wel ik wijs een persoon op zijn gebrek aan inlevingsvermogen door alleen maar over zichzelf te praten en niet over het algemene.
Wellicht is het de huidige trend om het alleen over jezelf te hebben en niet zoals de heren Van Swieten, D'ancona(per abuis vergeten te noemen) en Blankenstein dat wel hebben gedaan namelijk over het algemene?
Ja dan spreek ik over Shame on you omdat volgens mij het algemene veel belangrijker is dan het individu.
QUOTE(Indian Jerry @ 21-12-2009, 13:15)

Pff.. Wouter voetbal.nl is de K.N.V.B.
Arrogant en beledigend nee heb ik niet genoemd althans narcistisch zijn betekend, egoïstisch , dominant, ambitieus en gebrek aan inlevingsvermogen. Ik val niemand af let wel ik wijs een persoon op zijn gebrek aan inlevingsvermogen door alleen maar over zichzelf te praten en niet over het algemene.
Wellicht is het de huidige trend om het alleen over jezelf te hebben en niet zoals de heren Van Swieten, D'ancona(per abuis vergeten te noemen) en Blankenstein dat wel hebben gedaan namelijk over het algemene?
Ja dan spreek ik over Shame on you omdat volgens mij het algemene veel belangrijker is dan het individu.
Goed. Lezen is ook een vak, Indian.
1. Heeft Voetbal.nl het hele stuk geplaatst? Of
geciteerd van een persbericht dat HELDEN heeft verspreid en is overgenomen door VELE nieuws-sites? Neem je die ook allemaal kwalijk dat ze het niet hebben over al die anderen die jij noemt? Je kunt nu ook jeugdscheidsrechter.nl als bron noemen, want ook die heeft het stuk
gekopieerd. Dus dan moet je nu Martin O. ook even aanvallen.
2. Arrogant en beledigend heb ik jou(w woorden) niet genoemd. Ik vind het wel beledigend dat je
en plein public (zoek die ook maar op Wikipedia) roept ik dat van jou vind (snap je het nog?).
Indian Jerry
21-12-2009, 13:46
QUOTE(Wouter @ 21-12-2009, 13:32)

Goed. Lezen is ook een vak, Indian.
1. Heeft Voetbal.nl het hele stuk geplaatst? Of geciteerd van een persbericht dat HELDEN heeft verspreid en is overgenomen door VELE nieuws-sites? Neem je die ook allemaal kwalijk dat ze het niet hebben over al die anderen die jij noemt? Je kunt nu ook jeugdscheidsrechter.nl als bron noemen, want ook die heeft het stuk gekopieerd. Dus dan moet je nu Martin O. ook even aanvallen.
2. Arrogant en beledigend heb ik jou(w woorden) niet genoemd. Ik vind het wel beledigend dat je en plein public (zoek die ook maar op Wikipedia) roept ik dat van jou vind (snap je het nog?).
Beste Wouter,
Ik respecteer jouw mening jammer dat je het individu boven het algemene prefereert.
Het algemene prefereer ik boven het individu.
QUOTE(Indian Jerry @ 21-12-2009, 13:15)

Rob3rt, allereerst als je nog nooit iemand zo veel uitwerpselen uit zijn mond hebt horen komen, zou het misschien verstandig zijn om jouw ogen vol uitwerpselen even te spoelen?
Ken je het spreekwoord in het land der blinden is eenoog koning?
Wat een ontzettend welverwoord en onderbouwd verweer!
Indian Jerry
21-12-2009, 14:12
QUOTE(Rob3rt @ 21-12-2009, 13:59)

Wat een ontzettend welverwoord en onderbouwd verweer!

Beste Rob3rt,
We kunnen wel met uitwerpselen blijven gooien maar daar is het algemene niet mee gediend.
Discussies waarin meningen verschillen behoren op een sociaal aanvaardbare wijze te worden gevoerd. Jij geeft jouw mening ik de mijne en daar is op zicht niets mis mee.
En ja wellicht had ik dit anders kunnen verwoorden let wel dat is mijn mening.
Jakkobeer
21-12-2009, 14:36
Worden we een beetje emotioneel Indian?

Wat een ongeloofelijk zinloze discussie...
Die man vind het gewoon nuttig en taboe verbrekend om te roepen dat hij homo is.
Nou laat hem toch, wat doet hij er kwaad mee? Om hem nou gelijk egoistisch, narcitisch of anders abnormaal gedrag toe te schrijven vind ik erg raar.
Volgens mij is dit gewoon een naïeve poging om vernieuwend te zijn, alleen goed bedoeld door meneer Sanders.
Indian Jerry
21-12-2009, 14:40
QUOTE(Jakkobeer @ 21-12-2009, 14:36)

Worden we een beetje emotioneel Indian?

Beste Jakkobeer,
Nee ik laat het empathisch vermogen spreken.
HansSeitner
21-12-2009, 17:26
Rob3rt,
ik weet niet hoe oud jij bent, maar als dit de ergste onzin (andere benaming voor een hoop stront) is
die jij in je leven gehoord hebt, dan ben ik jaloers op je.
Als je het met iemands stelling of mening niet eens bent, zeg dit dan op een normale manier en onderbouw het het liefste ook nog waarom je het er niet mee eens bent, dan kunnen we er over discusseren.
Dat levert je meer respect op dan er zomaar iets uit te gooien.
Als je wilt weten hoe ik over "de zaak" denk lees dan het begin van alle reacties. Een vd eerste is van mij.
En idd. ben ik van de generatie v Swieten en Blankenstein dus ik vind het jammer dat het baanbrekend werk wat zij hebben gedaan niet voldoende is gebleken.
Als dat werk door de hele maatschappij zou zijn opgepakt, dan was de opmerking van dhr Sanders niet eens nodig geweest.
Hans
QUOTE(Indian Jerry @ 21-12-2009, 13:46)

Beste Wouter,
Ik respecteer jouw mening jammer dat je het individu boven het algemene prefereert.
Het algemene prefereer ik boven het individu.
Je hebt gelijk Indian. Ga maar niet in op mijn argumenten.
henrico
21-12-2009, 17:58
Sommige reacties stellen me wat teleur - vooral de bewoordingen die worden gebruikt. Zoals de eerste reactie van Eric O., terwijl hij
hier duidelijk liet merken dat hij begrijpt wat er aan de hand is: "Homo's zitten / zaten niet voor niks in een "kast". Het uit de kast komen, het voor je homosexualiteit uitkomen is voor veel homo's in de wereld nog een behoorlijk zware opgave." En zo is het. En dat is toch doodzonde?
Waarom is het nou zo belangrijk of iemand op mannen of op vrouwen valt, of op beiden? Het zou niet uit moeten maken, maar dat doet het wel. Heteroseksualiteit is de norm en als je daaraan niet voldoet, dan ben je
anders. Zeker in de voetbalwereld. Hoe zou het toch komen dat er geen enkele profvoetballer openlijk vooruit durft te komen dat hij homo is?
Uit diverse onderzoeken blijkt dat veel homo's die in groepsverband sporten, worden genegeerd of worden gediscrimineerd. Dit leidt ertoe dat ze liever in eigen roze clubjes gaan sporten of (dan maar) naar de sportschool gaan. Als er topsporters zijn die wel uit de kast durven komen, zouden dat rolmodellen kunnen zijn voor degenen die dat niet durven. Want dat het bevrijdend werkt, lijkt mij wel duidelijk. Alleen al de gedachte "O, als het maar niet uitkomt. Als ze maar niet naar mijn privésituatie vragen" zorgt ervoor dat je gedrag wat verkrampt wordt, dat je geremd bent.
Ik loop er zelf niet mee te koop, maar ik zal er ook niet over liegen. Toch vind ik mezelf soms wel wat laf, dat ik er niet wat opener over ben. Het is alleen altijd meteen zo'n onderwerp, een beetje vermoeiend en daar heb ik niet altijd zin in. Maar ik vind het moedig van Jeroen dat hij zich kwetsbaar opstelt. Ik vind het flauw om dat af te doen als een zucht naar aandacht, of woorden van die strekking.
Er is onlangs overigens een digitaal platform opgezet voor homosporters:
sportersweb gelijkspelen. De site is nog in ontwikkeling - zo moet het forum nog worden opgezet - maar je kunt je als lid al aanmelden. Misschien spreken we elkaar daar eens.
QUOTE(HansSeitner @ 21-12-2009, 17:26)

Rob3rt,
ik weet niet hoe oud jij bent, maar als dit de ergste onzin (andere benaming voor een hoop stront) is
die jij in je leven gehoord hebt, dan ben ik jaloers op je.
Als je het met iemands stelling of mening niet eens bent, zeg dit dan op een normale manier en onderbouw het het liefste ook nog waarom je het er niet mee eens bent, dan kunnen we er over discusseren.
Dat levert je meer respect op dan er zomaar iets uit te gooien.
Als je wilt weten hoe ik over "de zaak" denk lees dan het begin van alle reacties. Een vd eerste is van mij.
En idd. ben ik van de generatie v Swieten en Blankenstein dus ik vind het jammer dat het baanbrekend werk wat zij hebben gedaan niet voldoende is gebleken.
Als dat werk door de hele maatschappij zou zijn opgepakt, dan was de opmerking van dhr Sanders niet eens nodig geweest.
Hans
Sorry hoor. Maar ik heb mijn argumenten zéker wel onderbouwd. Er mogen misschien wat puberale uitspattingen bijzitten, maar dat terzijde.
HansSeitner
21-12-2009, 19:17
Rob3rt,
ik heb ook niet gezegd dat je het niet onderbouwde, ik heb alleen aangegeven hoe ik vind dat een reactie er hoort uit te zien.
Vind het wel aardig dat je het toch zelf ook een puberale uitspatting vindt.
Alleen actie roept reactie op en zo'n opmerking maakt gewoon weer andere reacties los waardoor het niet meer over het oorspronkelijke onderwerp dreigt te gaan en dat is jammer.
Hans
Indian Jerry
6-01-2010, 22:12
Bron:Sportgeschiedenis.nl
De 67e geboortedag van Ignace van Swieten
Door Jurryt van de Vooren 6-1-2010
Het is alweer bijna vijf jaar geleden dat scheidsrechter Ignace van Swieten is overleden. Gisteren zou hij 67 zijn geworden. Op de website 11 Freunde staat daarom een artikel over deze man, die als één van de eersten in de Nederlandse topsport uitkwam voor zijn homosexualiteit -
Beste allemaal,
Op de site van Sportgeschiedenis.nl staat een link met betrekking tot de heer Van Swieten er is een maar het is in het Duits geschreven voor collegae die hier problemen mee hebben kunnen een vertaal programma inschakelen.
Sport en Driekoningengroetend Indian Jerry
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.