Bron:AD.NL (CHRIS VAN NIJNATTEN)
Kevin Blom vind ik onze beste aankomende toparbiter, niet omdat hij de minste fouten maakt, ik zou dat niet eens weten, maar omdat hij tamelijk onaangedaan en altijd op dezelfde manier fluit en handelt. COLUMN Aan de vooravond van Feyenoord-Ajax maakt Mario Been zich zorgen over het niveau van onze scheidsrechters. Hij heeft het idee dat er met twee maten gemeten wordt, zo zei hij gisteren. De trainer/coach van Feyenoord refereerde daarbij aan de bekerwedstrijd Ajax-NEC, waarin scheidsrechter Richard Liesveld meer kon hebben van Amsterdammers dan van Nijmegenaren.
Ook gingen de gedachten terug naar Ajax-AZ, waar de Alkmaarders zeven gele kaarten kregen, vrijwel allemaal terecht, en Ajax ééntje.
Er hebben zich de afgelopen dagen meer mensen druk gemaakt om de scheidsrechters. Moeten we eigenlijk niet te vaak en liefst ook niet hardop doen. Die arbiters hebben het al niet gemakkelijk in een tijd waar alle discutabele momenten tot in het oneindige herhaald kunnen worden.
Persoonlijk geloof ik niet dat scheidsrechters in het betaald voetbal partijdig zijn. Ik geloof wel dat ze regelmatig zwaar in de fout gaan. Dat geloof ik niet alleen, het is zo, want tv-beelden tonen dat aan. Maar die vergissingen moet je deze mannen gunnen en vergeven.
Ik geloof ook niet dat het alleen die fouten zijn die de toorn van de trainers, spelers en publiek wekken. Het zijn vooral de enge houdinkjes van een aantal scheidsrechters die een mens razend maken.
Kevin Blom vind ik onze beste aankomende toparbiter, niet omdat hij de minste fouten maakt, ik zou dat niet eens weten, maar omdat hij tamelijk onaangedaan en altijd op dezelfde manier fluit en handelt.
Björn Kuipers riep vorige week de toorn van Dick Advocaat over zich af. Ik begreep Dick pas echt toen hij al bijna van het veld gestuurd was. Hij deed een poging Kuipers bij zijn arm te pakken. Dat mislukte. Maar in een fractie van een seconde zag Kuipers de beweging van Advocaat.
Hij keek naar de plek die Dick had kunnen raken en trok er een gespeeld arrogant gezicht bij alsof er een melaatse zwerver net aan zijn goeie pak had willen zitten.
Ik had daarbij iets veel ergers dan 'oetlul' in gedachten.
Sportgroetend Indian Jerry