Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Enge houding scheidsrechters erger dan hun fouten
Jeugdscheidsrechter.nl > Scheidsrechters > Scheidsrechters nieuws
Indian Jerry
Bron:AD.NL (CHRIS VAN NIJNATTEN)

Kevin Blom vind ik onze beste aankomende toparbiter, niet omdat hij de minste fouten maakt, ik zou dat niet eens weten, maar omdat hij tamelijk onaangedaan en altijd op dezelfde manier fluit en handelt. COLUMN Aan de vooravond van Feyenoord-Ajax maakt Mario Been zich zorgen over het niveau van onze scheidsrechters. Hij heeft het idee dat er met twee maten gemeten wordt, zo zei hij gisteren. De trainer/coach van Feyenoord refereerde daarbij aan de bekerwedstrijd Ajax-NEC, waarin scheidsrechter Richard Liesveld meer kon hebben van Amsterdammers dan van Nijmegenaren.

Ook gingen de gedachten terug naar Ajax-AZ, waar de Alkmaarders zeven gele kaarten kregen, vrijwel allemaal terecht, en Ajax ééntje.

Er hebben zich de afgelopen dagen meer mensen druk gemaakt om de scheidsrechters. Moeten we eigenlijk niet te vaak en liefst ook niet hardop doen. Die arbiters hebben het al niet gemakkelijk in een tijd waar alle discutabele momenten tot in het oneindige herhaald kunnen worden.

Persoonlijk geloof ik niet dat scheidsrechters in het betaald voetbal partijdig zijn. Ik geloof wel dat ze regelmatig zwaar in de fout gaan. Dat geloof ik niet alleen, het is zo, want tv-beelden tonen dat aan. Maar die vergissingen moet je deze mannen gunnen en vergeven.

Ik geloof ook niet dat het alleen die fouten zijn die de toorn van de trainers, spelers en publiek wekken. Het zijn vooral de enge houdinkjes van een aantal scheidsrechters die een mens razend maken.

Kevin Blom vind ik onze beste aankomende toparbiter, niet omdat hij de minste fouten maakt, ik zou dat niet eens weten, maar omdat hij tamelijk onaangedaan en altijd op dezelfde manier fluit en handelt.

Björn Kuipers riep vorige week de toorn van Dick Advocaat over zich af. Ik begreep Dick pas echt toen hij al bijna van het veld gestuurd was. Hij deed een poging Kuipers bij zijn arm te pakken. Dat mislukte. Maar in een fractie van een seconde zag Kuipers de beweging van Advocaat.

Hij keek naar de plek die Dick had kunnen raken en trok er een gespeeld arrogant gezicht bij alsof er een melaatse zwerver net aan zijn goeie pak had willen zitten.

Ik had daarbij iets veel ergers dan 'oetlul' in gedachten.

Sportgroetend Indian Jerry
Indian Jerry
Beste allemaal,

Ik herken wel iets het artikel. Tijdens wedstrijden trek ik volgens spelers, trainers en collegae arbiters een bepaalde grimas. Op het moment dat ik hoor,”Scheids kijk niet zo boos” antwoord ik, heren excuses maar zo ben ik geboren. Let wel een invulling geven is altijd makkelijker dan om op de achterliggende gedachte in te gaan. Dit soort items scoort veel sneller en het is een stuk makkelijker.

Sport en grimasgroetend Indian Jerry
Janneman
Ik herken mezelf er niet direct in. Ik heb een neutraal gezicht waar vaak niet van af valt te lezen of ik kwaad of vrolijk ben. Rapporteurs benoemen vaak dat ik weinig vreugde uitstraal maar dat is zo'n begrip waar ik weinig mee kan.

Zijn er meer die dit hebben? Indian en ik zijn toch echt niet de enige?
Indian Jerry
QUOTE(Janneman @ 30-01-2010, 19:32) *

Ik herken mezelf er niet direct in. Ik heb een neutraal gezicht waar vaak niet van af valt te lezen of ik kwaad of vrolijk ben. Rapporteurs benoemen vaak dat ik weinig vreugde uitstraal maar dat is zo'n begrip waar ik weinig mee kan.

Zijn er meer die dit hebben? Indian en ik zijn toch echt niet de enige?

Beste Janneman,

Nu een vraag en niet gelijk denken dat ik je aanval maar objectief lezen alsjeblieft. De door jouw geplaatste reacties roept bij mij vragen op gezien je een aantal vervelende situatie heb meegemaakt.

Heb je gezien de vervelende ervaringen hebt meegemaakt(dit verwoordde je in jouw verslagen) om je zelf te beschermen niet een andere kijk gehad op spelers, trainers en overige betrokkenen waardoor je (on)bewust om je zelf te beschermen de periode hier opvolgend een andere arbiter bent geworden?

Een persoon die je normaal niet herkent als jouw persoon?

Rik
Ik ken het ook. Ik hoor ook regelmatig dat ik weinig plezier uitstraal, maar net als Jan kan ik daar heel weinig mee. Met name omdat dat plezier er wel degelijk is. (En dat is er volgens mij bij Jan ook wel)

Wat ik ook wel eens gehoord heb is dat ik een beetje arrogant/bijdehand over kom. Dat is iets wat ik persoonlijk niet zo mee krijg, maar toch: Ik probeer er wel wat aan te doen.
Mustafa
Ik ben meestal even oud als de spelers en maak altijd even een praatje maar mij vinden ze juist dat ik heel aardig overkom haha tongue.gif (misschien ben ik dat ook?) laugh.gif
Janneman
QUOTE(Indian Jerry @ 30-01-2010, 19:45) *

Beste Janneman,
Nu een vraag en niet gelijk denken dat ik je aanval maar objectief lezen alsjeblieft. De door jouw geplaatste reacties roept bij mij vragen op gezien je een aantal vervelende situatie heb meegemaakt.

Heb je gezien de vervelende ervaringen hebt meegemaakt(dit verwoordde je in jouw verslagen) om je zelf te beschermen niet een andere kijk gehad op spelers, trainers en overige betrokkenen waardoor je (on)bewust om je zelf te beschermen de periode hier opvolgend een andere arbiter bent geworden?

Indian,

een goede vraag en ik zie het niet als een aanval nee. Ik floot/ fluit inmiddels anders dan voor de vervelende ervaringen. Op het laatst zag ik fluiten als een noodzakelijk kwaad en deed ik het voor het geld. Het plezier was echt helemaal weg.

Hierdoor is mijn houding 180 graden gedraait. Waar ik voorheen veel communiceerde en veel toeliet is dat nu niet meer zo. Ik duld geen protest en trainers die iets te heftig naar me reageren vliegen achter het hek. Ik vloek ook vaker als een speler mekkert en heb weinig geduld.

Normaliter ben ik helemaal niet zo. Ik stond bekend om mn friese nuchterheid en kalmte. Ook straalde ik plezier uit, had geduld en communiceerde met spelers. Maar op deze wijze fluiten ging fout en ik zoek nu naar een andere manier. Ik heb niet voldoende vertrouwen in mezelf als scheidsrechter. Mijn eigen stijl is weg....

Nog steeds blijf ik erbij dat ik misschien wel niet zo goed ben als ik denk dat ik ben. Ik ben erg kritisch en vind dat ik te kort schiet sinds... Na de laatste wedstrijd voor de winterstop stond stoppen op mijn netvlies. Inmiddels heb ik een toernooi en wedstrijd gefloten maar HET gevoel is er nog niet van ik doe dit even.. de wedstrijdspanning, voor mij noodzaak, is weg... het wakker liggen voor een wedstrijd is weg...

Ik hoop mezelf, als scheidsrechter, in de 2de seizoenshelft weer te vinden. Want diep van binnen is een stem die vind dat ik niet moet opgeven. Het komt wel weer goed maar het frustreerd me dat dit zo lang tijd nodig heeft snap je...

Maar om een kort antwoord te geven op je vraag, ja ik ben verandert door deze nare ervaringen als scheidsrechter.

Janneman
RHM
QUOTE(Janneman @ 31-01-2010, 01:12) *

Indian,

deed ik het voor het geld.

het wakker liggen voor een wedstrijd is weg...

Janneman

Beste Janneman,

het eerste regeltje wat ik heb overgelaten van jouw reactie, is in mijn ogen triest.
Ik hoop niet dat je je te veel aangevallen voelt maar om voor het geld te gaan fluiten daar zit geen team/vereniging op te wachten, en laten we wel zijn: die paar euri`s waarvoor wij ons laten (mis)(ge)bruiken dat laat al niets te wensen over.

Het tweede regeltje wat ik heb overgelaten van jouw reactie, dit kan ik me helemaal niet voorstellen. Ik vraag me dan af hoe ga jij die wedstrijd in? Ben je ergens bang voor? of misschien wel erger moet je ergens bang voor zijn?

RHM
Sherpa
het eerste regeltje wat ik heb overgelaten van jouw reactie, is in mijn ogen triest.

Beste RHM,

Ik denk dat we blij moeten zijn dat Janneman zo open en eerlijk reageert op dit topic. Jou reactie vind ik daarom ook niet echt gepast.

Ik kan me best voorstellen dat een scheidsrechter een dag voor de wedstrijd een gezonde wedstrijdspanning heeft opgebouwd. Denk ook dat wedstrijdspanning een positieve invloed kan hebben op je prestaties. Het zorgt immers voor een betere concentratie en focus. Als ik naar mij persoonlijk kijk, heb ik ook voor belangrijke wedstrijden spanning in mijn lichaam.
Indian Jerry
QUOTE(Indian Jerry @ 30-01-2010, 19:45) *

Beste Janneman,

Beste Janneman,

Een eerlijke reactie let wel om een denigrerende reactie zoals die van RMH te vermijden is het wellicht verstandiger dit voortaan middels pb te doen. Persoonlijk waardeer ik jouw reactie wel Janneman.

Veel succes voor het rest van dit seizoen.

benniestrating
Janneman,dat je de nacht voor een wedstrijd niet slaapt,heeft volgens mij allemaal te maken met de spanning die je opbouwt voor z`n duel.Ikzelf ben ook altijd wat gespannen voor een duel,maar slaap wel goed,al kom ik wel wat later in slaap dan normaal.Hoort er allemaal bij,toch?
Ik hoop voor jou dat jij je plezier in het fluiten gauw terug krijgt,succes.

Bennie.

Janneman
Dat niet lekker kunnen slapen hoort erbij en is een goed teken voor mij. Dat iedereen hier anders overdenkt dat mag hij/ zij weten. Ik heb me nog nooit druk gemaakt over iemand die anders over dingen denkt dan ik doe! wink.gif
ref originale
Ik kan me helemaal in de woorden van Bennie vinden.Als je wakker ligt voor een wedstrijd die je moet fluiten kan ik niet als gezonde spanning zien. Is daarom het fluiten voor jou wel de juiste hobby, Janneman? Als je niet slaapt kun je in mijn ogen ook niet okselfris en ontspannen de wedstrijd in gaan. Ik weet ook dat je een paar nare ervaringen hebt gehad maar daar moet je overheen zetten. Dat lukt ook niet met vloeken naar een irritante speler, komt op mij (en ook op de spelers) nogal overspannen over.
Janneman
QUOTE(ref originale @ 31-01-2010, 17:12) *

Ik kan me helemaal in de woorden van Bennie vinden.Als je wakker ligt voor een wedstrijd die je moet fluiten kan ik niet als gezonde spanning zien. Is daarom het fluiten voor jou wel de juiste hobby, Janneman? Als je niet slaapt kun je in mijn ogen ook niet okselfris en ontspannen de wedstrijd in gaan. Ik weet ook dat je een paar nare ervaringen hebt gehad maar daar moet je overheen zetten. Dat lukt ook niet met vloeken naar een irritante speler, komt op mij (en ook op de spelers) nogal overspannen over.

Dat ben ik met je eens Ref, alleen dit was voor de winterstop. Het is even afwachten hoe het na de winterstop gaat maar ik denk dat het allemaal weer goed gaat komen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.