Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 mei 2018, 12:11

Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Even voorstellen: Dennis 
Auteur Bericht
Toeschouwer

District: Zuid-1
Groep: Clubscheidsrechter
Bericht Even voorstellen: Dennis
Hallo allemaal!

Mijn naam is Dennis. Ik ben 17 jaar en dit is mijn 5e voetbalseizoen als clubscheidsrechter. Toen ik als speler in de C'tjes zat, heb ik mij opgegeven als pupillenscheidsrechter voor de F'jes en E'tjes.

Nu, 5 jaar later, speel ik zelf in O19. Voor mijn eigen wedstrijd fluit ik vrijwel elke zaterdag 2 à 3 wedstrijden. We hebben op mijn vereniging namelijk een groot scheidsrechterstekort. We hebben geen scheidsrechterscoördinator. We hebben nu een vaste groep van 6 scheidsrechters van ongeveer de zelfde leeftijd als ik, die elke zaterdag altijd wel 2 wedstrijden fluiten, aangevuld met een aantal beginnende en 'oudere' scheidsrechters. Omdat we ook geen scheidsrechtersbegeleiders hebben, pakken we dit zelf maar op en proberen we nieuwe scheidsrechters te werven en deze te begeleiden. Dit lukt niet altijd, want we zelf natuurlijk ook fluiten en allemaal nog eigen wedstrijden hebben. Ook kun je niet zeggen dat wij nou echt superveel ervaring hebben om echt goed te kunnen begeleiden. Je kunt dus wel zeggen dat het een rommeltje is op mijn vereniging. Zo vraag ik al 5 jaar om een BOS-cursus, en heb ik 5 jaar lang het smoesje 'er wordt aan gewerkt' aangehoord. De vele coördinatoren die we gehad hebben zijn na maximaal één jaar gestopt, vanwege het gebrek aan steun vanuit het bestuur. Jammer, want bij onze buurvereniging is alles wel top geregeld... Alle scheidsrechters netjes een cursus, begeleiding voor degene die dit nodig hebben etc.

Later wil ik ook voor de KNVB gaan fluiten, maar eerst focus ik mij nog maar even op mijn studie en mijn eigen voetbalwedstrijden :)

Nu weten jullie wat meer over mij, maar ik weet natuurlijk niks over jullie. Hoe was de arbitrage op jullie vereniging geregeld toen jullie net begonnen waren met fluiten? En voor de clubscheidsrechters onder ons, wat doen ze er bij jullie op de vereniging aan om scheidsrechters te werven en tevreden te houden?

Iedere scheidsrechter fluit goed, alleen niet altijd op het juiste moment

08 dec 2017, 00:46
Profiel
Scheidsrechter op C-lijst

District: Oost
Groep: ZAJF
Bericht Re: Even voorstellen: Dennis
Tsja Dennis,
Jouw verhaal komt mij heel bekend voor. Geen begeleiding bij de club, niet genoeg scheidsrechters. En dan zat ik nog bij een relatief kleine club. Ik heb zelf zo'n 4 seizoenen voor de club gefloten. Ik ben nu 16 jaar en fluit voor de knvb. Ik probeer nog steeds veel te doen voor de club. Zo fluit ik op zondag af en toe een seniorenwedstrijd en vlag ik bij het tweede elftal, die nu uitkomt in de tweede reserve klasse, en op zaterdag probeer ik te helpen om mijn knvb wedstrijden heen. Als ik bijvoorbeeld 's middags moet fluiten voor de KNVB, begeleid ik 's ochtends weer 1 of 2 jongens. En als ik 's ochtends moet fluiten, fluit ik 's middags de O19-1 voor de club, die uitkomt in de tweede klasse. Want daar ligt vooral het probleem het fluiten van de JO19 wedstrijd bij onze club. We hebben twee scheidsrechters die zelf in de JO19 zitten en alles t/m de jo17 fluiten. Ik probeer te helpen waar ik kan, maar dat lukt niet altijd. Tot eind 2016 ging alles nog goed, we hadden 2 scheidsrechters bij de club die alles mochten fluiten, ik en nog iemand. Ik floot vaak alles t/m jo17 en hij de jo17 en de jo19, omdat hij al 20 was, maar na de winterstop dus begin 2017, zijn we beiden voor de knvb gaan fluiten. Daar is het probleem ontstaan. Ook ik heb al aangegeven bij de sr-coördinator dat je een cursus kan aanvragen bij de KNVB, of dat je 2 jongens van de club, die graag verder willen, ook naar een verenigingsscheidsrechter-cursus kan sturen, maar daar wordt niks mee gedaan.

Erg jammer, maar so be it.
Ik voetbal zelf overigens niet meer, waardoor ik mij volledig kan focussen op het fluiten. Vaak kijken de tegenstanders van de JO19 raar op als ze zien dat ik hun wedstrijd fluit, omdat ik zelf 1-2 jaar jonger ben dan de jongens.

10 dec 2017, 11:58
Profiel
Pierluigi Collina

District: Oost
Bericht Re: Even voorstellen: Dennis
Toen ik een paar jaar geleden begon met fluiten van de wedstrijden van mijn kinderen, was er ook weinig constructiefs geregeld.
Dus...nu ben ik alweer een paar jaar scheidsrechterscoördinator... :lol:

Maar goed, ik ben dan ook iets ouder dan jullie, vind het wel mooi om te zien dat jullie zoveel mogelijk proberen te doen, zonder je eigen ambitie in de weg te zitten.

10 dec 2017, 17:41
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ]