Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 21 sep 2018, 20:06

Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Terugspeelbal 
Auteur Bericht
Toeschouwer

District: Oost
Groep: Jeugd
Bericht Terugspeelbal
Afgelopen weekend speelt een vitesse verdediger een onmogelijke bal terug op zijn keeper,had de Vitesse keeper deze bal mogen pareren (overtikken of stompen).
Vastpakken was een indirecte vrije trap geweest.
Ik vond dit een hele moeilijke,van mij had hij hem mogen overtikken omdat ik dat als redding had gezien.
Maar hoe zijn in deze situatie de regels.

Gertie

20 nov 2017, 14:55
Profiel
KNVB Scheidsrechter

District: West I
Groep: JB
Bericht Re: Terugspeelbal
Goeie vraag ......

soortgelijke vraag heb ik al eens gesteld ...... anderhalf jaar terug .....

Conclusie toen was : indirecte vrije schop en géén kaart

http://www.jeugdscheidsrechter.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=18846

20 nov 2017, 16:37
Profiel
Scheidsrechter op A-lijst

District: ZUID1
Groep: ZOI
Het zal interpretatie zijn van deze regel:

Een indirecte vrije schop wordt toegekend indien een doelverdediger, binnen zijn eigen strafschopgebied, één
van de hieronder volgende overtredingen begaat:
 langer dan zes seconden de bal in zijn handen houdt, voordat hij deze weer in het spel brengt;
 de bal met zijn handen raakt nadat:
- hij deze in het spel heeft gebracht en voordat de bal is geraakt door een andere speler;
- deze hem doelbewust naar hem is getrapt door een medespeler;
- nadat hij deze rechtstreeks heeft ontvangen uit een inworp genomen door een medespeler.

Van een kaart is nergens spraken van, volgens het spelregel boek. Echt een duidelijk voorbeeld van een "te" harde terugspeelbal weg tikken of iets dergelijks staat niet beschreven in het spelregel boek. Ik neem daarom ook aan dat je deze moet gaan interpreteren als 1 van de bovenstaande regels.

Even over deze specifieke situatie. De Doelverdediger dacht dat hij rood zou krijgen als hij te bal in zijn handen zou pakken of overtikken :shock: Deze "professionel" kent blijkbaar niet echt de spelregels :S

21 nov 2017, 09:05
Profiel
Toeschouwer

Groep: Jeugd
Ja cas zijn reactie was bijna bizar,maar het gaat mij om het toepassen van de spelregels omdat ik zelf ook fluit zoals velen van ons. Dus het overtikken zou met een indirecte vrije trap zijn bestraft?

21 nov 2017, 11:32
Profiel
Assistent-Scheidsrechter

Het is niet belangrijk of hij hem vangt of overtikt. Met de handen aanraken is genoeg voor een vrije trap. Van een kaart is geen sprake! Onbegrijpelijk dat de keeper dacht dat hij rood zou krijgen.

21 nov 2017, 12:51
Profiel

District: ZUID1
Groep: ZOI
Gertie mensink schreef:
Ja cas zijn reactie was bijna bizar,maar het gaat mij om het toepassen van de spelregels omdat ik zelf ook fluit zoals velen van ons. Dus het overtikken zou met een indirecte vrije trap zijn bestraft?

Ik vind het bijna bizar om uw reactie te lezen op mijn bericht. Als u zo de spelregels toepast, dan klopt het spelregels technische niet heel veel van. Ik haal dit juist bewust uit het spelregel boek.

Maar mocht ik onbewust een fout hebben gemaakt, zou ik dit graag aangaande het spelregel boek gecorrigeerd zien. (bron verwijzing etc.)

De reactie van Mark bevestigd mijn vermoede al.

21 nov 2017, 17:34
Profiel
Pierluigi Collina

MarkBuikema schreef:
Onbegrijpelijk dat de keeper dacht dat hij rood zou krijgen.

En de trainer dacht dat ze dan een indirecte tegen zouden krijgen op 1.5 meter van het doel. Die snapt er ook al weinig van.
Maar goed, wij eisen gewoon dom door dat de 2e jaars B-jeugd de spelregeltoets moet halen om nog te mogen voetballen.....

https://www.facebook.com/pjtuil

21 nov 2017, 21:16
Profiel WWW

Groep: startersgroep
Als je zo redeneert als de Vitesse-doelman, dan mag je bijna geen enkele terugspeelbal meer in de handen pakken op straffe van rood.
Terwijl in de regels de strafmaat duidelijk gegeven staat: indirecte vrije trap, ook geen geel.

Ik begrijp de verwarring wel: als je de ene regel strak toepast, heeft hij een punt.
Dit is echter een geval waarbij de terugspeelbalregel bóven de doelrijpe kan situatie geplaatst wordt.

23 nov 2017, 15:59
Profiel WWW
Pierluigi Collina

Cas1988 schreef:
Gertie mensink schreef:

Ik vind het bijna bizar om uw reactie te lezen op mijn bericht. Als u zo de spelregels toepast, dan klopt het spelregels technische niet heel veel van. Ik haal dit juist bewust uit het spelregel boek.

Maar mocht ik onbewust een fout hebben gemaakt, zou ik dit graag aangaande het spelregel boek gecorrigeerd zien. (bron verwijzing etc.)

De reactie van Mark bevestigd mijn vermoede al.

Ik vermoed dat je de komma in het bericht mist, Cas... De komma die tussen Cas en zijn had moeten staan. "zijn" sloeg in dit geval nml op de reactie van Houwen en niet op die van jou.
Soms net begrijpend lezen hier :wink:

23 nov 2017, 22:10
Profiel
Pierluigi Collina

pjee schreef:
MarkBuikema schreef:

En de trainer dacht dat ze dan een indirecte tegen zouden krijgen op 1.5 meter van het doel. Die snapt er ook al weinig van.
Maar goed, wij eisen gewoon dom door dat de 2e jaars B-jeugd de spelregeltoets moet halen om nog te mogen voetballen.....

Tja, en hij is nog heel jong hè, maar waarschijnlijk net te oud om als één van de eersten het spelregelbewijs te hebben moeten halen. Ik begrijp ook niet dat dit niet sneller verder uitgerold wordt. Hoe veel jaar voetbalt iemand nog die in 2014 bij de start van het bewijs net een jaartje ouder was... een heleboel! Laat ze die spelers (en trainers) ook gefaseerd het bwijs halen...

23 nov 2017, 22:13
Profiel
Pierluigi Collina

Ivy schreef:
pjee schreef:
MarkBuikema schreef:

Tja, en hij is nog heel jong hè, maar waarschijnlijk net te oud om als één van de eersten het spelregelbewijs te hebben moeten halen. Ik begrijp ook niet dat dit niet sneller verder uitgerold wordt. Hoe veel jaar voetbalt iemand nog die in 2014 bij de start van het bewijs net een jaartje ouder was... een heleboel! Laat ze die spelers (en trainers) ook gefaseerd het bwijs halen...

Maar doe het dan meteen goed. Nu kan één persoon de toets invullen voor duizend anderen. Daar leert niemand iets van.

24 nov 2017, 10:57
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ]