Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 09 dec 2018, 23:25

Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
bijhouden van conditie 
Auteur Bericht
Assistent-Scheidsrechter

District: Zuid 1
Bericht bijhouden van conditie
Wanneer ik niet op het veld actief ben wil ik altijd graag mijn conditie op peil houden.
Nu vraag ik me af wat jullie aanraden als beste manier om je conditie op peil te houden?
Bij deze website heb ik bijvoorbeeld gekeken voor een fiets of is hardlopen net zo effectief?

17 sep 2013, 16:51
Profiel
Scheidsrechter op A-lijst

District: Zuid II
Groep: Jeugd Start
Bericht Re: bijhouden van conditie
Beste Herman,

Aangezien ik elke dag zo'n twaalf km naar school moet fietsen heb ik opgemerkt dat fiets- en loop-/renconditie twee verschillende dingen opzich zijn. Daarom zou ik de Belgische mp3/mp4 methode Start To Run zou aanraden. Dit houdt in dat je je conditie stapsgewijs opbouwt door afwisselend te lopen en rennen. Ff googlen!

Succes!

Programma en uitslagen:
10.04.2015 13.30u co Venlosche Boys C1 - DVO C1

17 sep 2013, 17:02
Profiel
Club Scheidsrechter

Groep: ZO31
Met dit vraagstuk heb ik ook een tijdje gelopen, en ik heb het opgelost door enerzijds naar de sportschool te gaan en beenspieroefeningen te doen - bovenlichaam natuurlijk ook om wat meer respect te krijgen/ gezag uit te stralen, maar dat even volledig terzijde - waardoor je minder duurtraining hoeft te doen. Daarnaast doe ik vanzelfsprekend ook duurtraining, maar merk wel aan mijzelf dat ik sneller sprint, harder sprint en het langer vol kan houden. Misschien werkt het ook bij jou :)

17 sep 2013, 17:52
Profiel
Pierluigi Collina

District: Oost
Groep: ZASD
De sprint kun je trainen door sprintoefeningen en intervaltraining te doen. Hier is op internet voldoende over te vinden. Een intervaltraining kan er bijvoorbeeld als volgt uit zien:
10 min. inlopen -0,5/1/1,5/2/1,5/1/1,5/2- 10 min. uitlopen (de cijfers tussen het inlopen staan voor minuten snel rennen. Na iedere interval neem je 1 minuut rust (wel blijven lopen)).
Als je merkt dat een training te makkelijk of te moeilijk is kun je meer of minder intervallen gaan lopen of de tijd van je intervallen aanpassen.

Het uithoudingsvermogen kun je trainen door duurlopen te doen. Hoe lang je dit doet is afhankelijk van het niveau. De methode die RefSteve hierboven noemt kun je prima gebruiken om je niveau op te bouwen.

Als je specifiek op het lopen als scheidsrechter wilt trainen kan je ook bij een COVS-vereniging in de buurt gaan trainen. Hier wordt vaak 1 of 2 keer per week door een groep scheidsrechters specifiek op het lopen van een scheidsrechter getraind.

17 sep 2013, 18:54
Profiel
Pierluigi Collina

District: zuid 1
Groep: ZO3
het behouden van de conditie doe ik zelf doormiddel van een duurloop. gewoon beginnen met lopen en kijken hoeveel je aankan, dit is voor iedereen anders.
Sprintsnelheid train ik bij de COVS, hier geven trainers ook tips over bijvoorbeeld de looptechniek en houding.

17 sep 2013, 22:12
Profiel
Assistent-Scheidsrechter

Oke bedankt voor de adviezen!
Ook die van krachttrainingen, dat kan handig zijn ik ga het dus ook proberen.

18 sep 2013, 11:17
Profiel
Scheidsrechter op B-lijst

District: Noord
Groep: Za22
Als je gaat te hardlopen, zonder Start to run, zou ik je Runkeeper willen aanbevelen. GPS op je telefoon aan en je kunt exact horen hoever je loopt, je ziet de route e.d. Die gebruik ik zelf ook vaak, puur om te kijken van hoe snel loop ik gemiddeld e.d.

--------------------------
Laatste wedstrijd: SJO BBC Bergum B1 - SJO Winsum B1 (0-0) 1-0 2x geel

Aanstelling:
19-03-2016 11:30 uur DZOH A1 - Alcides A1 (Competitie)
26-03-2016 12:15 uur GAVC B1 - Gorecht B1 (Halve finale beker)

Zaterdag Groep 22
Stats Seizoen 2015/2016
Wedstrijden gefloten: 15
Gele kaarten: 39
Rode kaarten: 3
Afgelastingen: 0

18 sep 2013, 14:14
Profiel WWW
Assistent-Scheidsrechter

dat kan handig zijn ik ga het dus ook proberen.
ทางเข้า gclub

05 mei 2016, 05:30
Profiel
Scheidsrechter op A-lijst

District: Oost
Groep: startersgroep
marijn schreef:
het behouden van de conditie doe ik zelf doormiddel van een duurloop. gewoon beginnen met lopen en kijken hoeveel je aankan, dit is voor iedereen anders.
Sprintsnelheid train ik bij de COVS, hier geven trainers ook tips over bijvoorbeeld de looptechniek en houding.

heel juist, ik heb zelf jarenlang gelopen (nu veel minder) en het begint gewoon met meters maken. Kilometers in dit geval.
De echt lange duurloop (90 min+) is bij voorbaat al minder relevant, dus begin gewoon met lekkere vlotte loopjes van 30 min opbouwend tot 45 min tot een uur.

Pas als je echt heel eenvoudig een dergelijke loop aankan, ben je klaar om daarin ook korter werk en/of sprints te leggen.

Ieder standaard loopschema bestaat dan uit de volgende basiscomponenten: (per week)
a.- een langere duurloop
b.- lange intervallen (800-2 km)
c.- korte intervallen (200-600m)
bij b en c maak je een programmaatje, waarbij de 'totale workout' ongeveer 5 km is, althans dat deden wij.
(toch behoorlijk professionele trainer)
dus bijv 5 x 1 km, maar ook 2x (800-800-800) om eens wat te roepen.

b en c kunnen ook vervangen worden door een heuveltraining, een fartlek (iets minder gestructureerd maar 'op gevoel' tempowisselingen
Doe je meer dan 3 trainingen per week (ik denk niet veel op dit forum) dan voegt men meer tempoduurwerk toe.
Doe je minder, twee trainingen, dan doe je één keer langere duurloop (45-60) en een keer korter werk, wat je dan afwisselend doet, de ene week korter, een andere keer wat langer.
belangrijk te weten is ook nog dat dit absoluut niet op een goudschaaltje hoeft. Aanpassen aan je persoonlijke omstandigheden is véél belangrijker.
Voel je je een keer minder, dan ga je geen snelheidwerk doen. Is het prachtig weer, dan ga je lekker kort werk doen op een leuk baantje.
In de sneeuw ga je een lekkere lange duurloop maken in de omgeving. etc.
Als je maar per zeg maar maand diverse trainingselementen allemaal hebt laten terugkomen.

Echte korte sprints is nauwelijks nodig. met 200-jes train je de sprintsnelheid voldoende; 100-jes of zelfs nog korter zijn te belastend en blessuregevoelig. Met name de hamstrings irriteer je daarbij erg veel. knieen ook, rug. En het is vermoeiender waardoor je minder andere training kunt doen.
Scheidsrechters hoeven helemaal niet zoveel écht te sprinten.

24 jun 2016, 16:23
Profiel WWW
Toeschouwer

District: West
Groep: B
Looptechniek is ook essentieel inderdaad. Het scheelt zoveel energie en vermoeidheid wanneer je dit goed doet. Ik train zelf het liefste op het veld met pionnen. Eerst warming up en dan verschillende oefeningetjes met verder uitelkaar en sprintjes terwijl ze dichter bijelkaar staan.

Ik had deze info pagina gevonden, wat vinden jullie daarvan? Goed schema?
https://scheidsrechters.eu/scheidsrecht ... etraining/

08 aug 2018, 19:55
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ]