Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 jan 2018, 09:56

Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Voor de KNVB fluiten 
Auteur Bericht
Club Scheidsrechter

Bericht Voor de KNVB fluiten
Hoi allen,

Vanaf januari begin ik met de SOIII cursus, en hoop daarna te fluiten voor de KNVB. Maar ik vroeg me af: Wat houdt het fluiten voor de KNVB precies in? Ik heb natuurlijk de sites en informatie etc gelezen, maar ben wel benieuwd naar wat ervaringen van KNVB scheidsrechters. (Zoals iemand ook op zoek gaat naar ervaringen bij zijn/haar nieuwe werkgever ;) )

Dus ja, als jullie leuke ervaringen hebben waarvan jullie denken dat het wel het delen waard is, zou ik het graag willen horen. Dit kan in verband zijn met clubs, teams maar ook de KNVB zelf.

Een paar leidraden:

-Word je vaak gebeld om midweeks te fluiten of een extra wedstrijd te fluiten? Soms ook buiten jouw categorie/niveau?
-Wat als je ziek bent
-Is het lastig om te promoveren? (hoe streng is het beleid)

etc

Kijk uit naar jullie reacties :)

15 dec 2017, 23:34
Profiel
Scheidsrechter op A-lijst

District: Oost
Groep: startersgroep
Bericht Re: Voor de KNVB fluiten
Hallo Jeffrey,

goed om je op dit punt zo breed mogelijk te oriënteren. Dus naast een vraag op dit forum,
ga ook eens gewoon bij je club een wedstrijd kijken naar een collega. Of vraag eens daar.

De overstap kan natuurlijk best even spannend zijn, maar in wezen veranderd er niet zo gek veel
als je niet al te hoog instapt. Floot je dit jaar de C2, is het nu de C1. Van een andere club.
Natuurlijk worden er een aantal zaken iets serieuzer, maar eigenlijk is dat alleen maar in je voordeel.
Een betere assistent misschien. (ja, soms ook de meer partijdige, en dan in het geniep)
beter voetbal, waardoor je beter je lijnen kunt lopen, en meer aanvoelt waar het gaat gebeuren.

Maar ook: een tempootje hoger, snellere omschakelingen. En je moet meer je mannetje staan, de belangen zijn
nog steeds 0,0 natuurlijk maar zo voelt men het niet.

Over de aanstellingen:
je geeft aan wanneer je NIET kunt. Daarin ben jij helemaal de baas. Kun je vaker niet, geen probleem
Je moet natuurlijk wel aan een bepaald aantal wedstrijden komen, maar dat mag nooit een probleem zijn.
een lastig punt vind ik persoonlijk dat afzeggen op deze manier 35 dagen van tevoren moet, dat is best ver.
je kunt per dag afzeggen, dus kun je op een of meerdere avonden niet dan vul je dit ook in.
Zelfs tijden kun je aangeven: bijv zaterdag tot 12.00 uur. per keer te wijzigen.

Sta je dan zo 'open' voor een wedstrijd, dan krijg je (tegenwoordig) 11 dagen van tevoren een aanstelling.
je krijgt daar per mail een bericht van. En hij staat ook op een persoonlijk stukje internet van de knvb ("OP")
Dus dinsdagmiddag voor de zaterdag anderhalve week later.
Als er niks tussenkomt wordt het vanzelf 11 dagen later en fluit je die dus.

Komt er tóch wat tussen, geen enkel probleem, dan geef je per mail je annulering door aan iemand op het districtskantoor.
Nu weet jij ook wel met afspraken: geef dat nou zo vroeg mogelijk door, dan kan die persoon van de knvb ook nog rustig een mailtje sturen.
Ook als je net niet 35 dagen van tevoren, maar bijv 30 dagen weet dat je niet kunt: zo snel mogelijk doorgeven, maar nu dus per mail.
Omgekeerd kan het dan dus ook voorkomen, dat een collega annuleert, en ze jou op een andere wedstrijd zetten. Omdat die belangrijker is. Ook daar krijg je per mail bericht van, behalve natuurlijk als het heel kort van tevoren is, dan bellen ze ook even. regel is: na vrijdag 17.00 uur verandert er niks meer.

over de categorie: in princiipe fluit je de wedstrijden uit jouw 'pakket', dus als je net begint van een lager niveau etc.
zo'n last minute verandering kunnen ze je soms op een hogere wedstrijd neerzetten. Want als daar iemand ziek wordt, gaan ze niet alles doorschuiven natuurlijk.

Als je ziek bent: zie boven, dat zou dus zo'n annulering zijn. wacht ook hier niet tot op het laatst mee.
ik was laatst ook ziek, vertrouwde het niet helemaal, en heb op donderdag afgezegd. OK, was bij mijn club, maar geldt
hetzelfde. dan kan zo iemand nog rustig een vervanger zoeken.

promotie/degradatie:
je krijgt punten per beoordeling, en dan is het net een wedstrijd met je collega's: wie de meeste punten heeft promoveert.
Hoe veel verschilt per klasse, maar de bovenste 5/6 zeg maar.

Ook kun je punten krijgen als je hele goede antwoorden geeft op dit forum. :?

16 dec 2017, 03:43
Profiel WWW
Pierluigi Collina

District: Oost
der Unparteiische schreef:
Ook kun je punten krijgen als je hele goede antwoorden geeft op dit forum. :?

:lol: nou, 10 punten erbij voor jou vanwege dit uitgebreide antwoord hoor, top!

18 dec 2017, 10:29
Profiel
Club Scheidsrechter

Inderdaad bedankt voor je uitgebreide antwoord! Inmiddels is het winterstop, dus een wedstrijdje meekijken gaat het niet meer worden.
Maar verder heb ik heel veel aan je antwoord, waarvoor bedankt!

Ik vroeg me verder nog af of je dan ook elke week door de KNVB wordt ingedeeld voor een A-categorie wedstrijd terwijl je nog de SOIII cursus volgt? Of alleen maar 1 keer in de twee weken ofzo?

Want hoe zou dat dan in januari/februari moeten gaan? Dat is wanneer de cursus start. Word je dan begin januari gevraagd om de dagen aan te geven waarop je niet kan?

Verder heb ik er heel veel zin in. Ben heel benieuwd of ik er wat van kan maken. Zo nu en dan lees ik verhalen over professionele scheidsrechters die op hun 16e al senioren gingen fluiten, en dan denk ik: Hey dat heb ik ook gedaan... en dan begint de ambitie wel te branden...

18 dec 2017, 22:53
Profiel
Toeschouwer

District: zuid l
Groep: E+F+D+C+B
Hallo Jeffrey,
Ik ben afgelopen oktober begonnen met de SOIII cursus. Mijn laatste avond is in januari, en ik kan wel een aantal vragen beantwoorden.

Ik moet wel even melden dat ik ben begonnen met jeugdwedstrijden. Waarschijnlijk zitten daar wat betrefd jouw vragen geen verschillen tussen.

Je wordt door de KNVB, tenzij je hebt aangegeven niet te kunnen, vrijwel elke zaterdag aangesteld. Je wordt echter zolang je nog aan de cursus deelneemt niet aangesteld vokr bekerwedstrijden. Je hoeft niet door te geven welke sagen je kunt. Enkel de dagen die je niet kunt moet je via het OP (meer dan 35 dagen van te voren) of via de mail doorgeven. Op dagen dat je niet hebt aangegeven niet te kunnen, kun je worden aangesteld voor wedstrijden. Dit krijg je meestal door op de dinsdag een week voor de wedstrijddag. Mocht je dan nog niet ingedeeld zijn, dan kun je nog steeds worden aangesteld als een andere official heeft aangegeven niet te kunnen.

Ik hoop hiermee je vragen te hebben beantwoord.

Mvg 

20 dec 2017, 20:57
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ]