Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 22 aug 2014, 15:43

Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
onrechtmatige speler 
Auteur Bericht
Club Scheidsrechter

Bericht 
Ik heb het weekend een situatie mee gemaakt waarvan ik benieuwd ben of jullie het met mijn gang van zaken eens zijn.

Tijdens een standaard 2e klasse wedstrijd zijn alle spelerspasjes aanwezig van beide teams.
Ik de rust wordt ik aangesproken door de wedstrijdcoordinator dat hij het vermoeden heeft dat er een niet speelrechtigde speler op het veld staat. Deze persoon zou Wim Jansen heten ( fictieve naam)
Echter op het wedstrijd formulier staat Jansen Wim ( voornaam en achternaam omgewiseld dus)
Deze persoon is in het bezit van een tijdelijke spelerspas ( dus zonder foto) en daarop staat ook de naam Jansen Wim.

Hierop vervolgens de elftal leider gevraagd om samen met desbetreffende speler zich te melden in mijn kleedkamer. In mijn kleedkamer meld zich vervolgens de speler die aangeef Wim Jansen te heten.
Deze persoon heeft geen ID bij zich en kan zich verder dus niet legitimeren.

Op de vraag waarom de speler als Jansen Wim op het wedstrijdformulier staat en waarom er een tijdelijke spelerspas is waarop dat staat. Verklaard de speler dat dit een fout is van de KNVB. Deze hebben de tijdelijke spelerspas zo aangemaakt en daarom is het zo vermeld op het wedstrijdformulier.

Maar nu komt het: Ik heb vervolgens de speler geadviseerd om zich te laten wisselen. Ik heb uitgelegd dat ik dat niet kon verplichten maar wel sterk adviseer.
Hier was de speler het niet mee eens omdat het volgens hem de fout van de KNVB was. Ik heb aangeven dat de elftalleider hier van te voren dan minimaal melding van het moeten maken richting mij.
De trainer heeft vervolgens de speler wel degelijk gewisseld.

Ik heb van het vooral een aantekening gemaakt op het wedstrijdformulier en een rapportage gemaakt richting de bond.

Laatst bijgewerkt door ruubje19 op 01 nov 2010, 14:00, in totaal 1 keer bewerkt.

01 nov 2010, 13:58
Profiel
Pierluigi Collina

District: noord
Groep: veld 4/Zaal 2
Bericht 
Zoals jij het omschrijft , denk ik ook dat de fout bij de KNVB ligt en dat voor en achternaam zijn verwisseld.

Heb ik ook wel eens gehad, maar dan laat ik ze wel spelen en maak aantekening op formulier.
Ze hebben immers wel een spelerspas en KNVB nummer.

Pikerje net, it komt dochs oars.

website: http://www.pultrum.eu

Twitter Fryskereferee

01 nov 2010, 14:14
Profiel ICQ WWW
Scheidsrechter op A-lijst

District: zuid 1
Groep: groep 4za
Bericht 
Ik weet niet of het verplicht is maar ik vraag in zo'n geval toch ook om paspoort of id-kaart. Zeker in de zaal. En je weet zeker dat het om de betreffende persoon gaat.

01 nov 2010, 14:33
Profiel WWW
KNVB Scheidsrechter

Bericht 
Ha LaGrait,

Ik snap niet waarom je hem adviseerd te wisselen. Het 'kwaad' is toch al geschied?

Verder is het een listige situatie. Een tijdelijke spelerspas waarbij de naam goed/niet goed op het formulier wordt gezet. Maar had je dit niet van te voren moeten zien? (ik kan me voorstellen dat je niet niet ziet, hoor; ik bijv. wil ook mijn warming-up doen en controleer de pasjes dan ook pas in de rust.)

Rapportage naar de bond is prima. Zij zoeken dit verder maar uit. Met evt. fout en dse schuldige hiervan heb jij niks te maken.

Groet, Rob

01 nov 2010, 14:47
Profiel WWW
Pierluigi Collina

Bericht 
Moet je me toch eens vertellen waar in het spelregelboek danwel in de handleiding inzake spelerspassen is opgenomen dat een scheidsrechter in zo'n geval een advies moet geven om een speler te wisselen. Als er al iets fout is gegaan dan is dat al gebeurd en kan je er toch niets aan doen. Als het goed is hebben beide aanvoerders al vóór aanvang van de wedstrijd het wedstrijdformulier ondertekend waarmee zij verklaren dat een en ander op de juiste wijze is geregistreerd.

We - en dat heb ik al een vaker gezegd - moeten ons eens gaan afvragen waarom sommige scheidsrechters zich vóór / tijdens / na de wedstrijd zo laten piepelen door wedstrijdcoordinatoren; al dan niet met pasjes zwaaiende "collega's".

01 nov 2010, 15:27
Profiel WWW
Club Scheidsrechter

Bericht 
Even voor de duidelijkheid:

Ik heb gevraagd naar een ID. Had meneer niet bijzich
Pasjes voor de wedstrijd gecontroleerd. MAAR alles was in orde. Want alle pasjes zijn aanwezig.

Eric, ik heb meneer geadviseerd om zich te laten wisselen omdat ik van mening ben dat hij wel degelijk fout is geweest. Als het een fout van de knvb is geweest dan had hij dit ook van te voren aan mij kunnen en zelfs MOETEN melden.
Daarnaast was het pasje al twee weken oud en als het inderdaad fout was geweest dat de knvb echt wel binnen twee weken een nieuwe TIJDELIJKE spelerspas uitgegeven.

Ik ben benieuwd naar de uitspraak van de tuchtcommissie.

Er zullen ongetwijfeld slimme ( zijn we dat niet allemaal) scheidsrechters zijn die al door hebben gehad om welke wedstrijd het ging. Laten we dat niet melden!!!

Ik heb het hier puur neer gezet voor het leermoment van andere scheidsrechters!!!

01 nov 2010, 16:46
Profiel
Pierluigi Collina

District: Landelijk
Groep: ASR Hoofdklasse zon
Bericht 
LaGrait schreef:
Even voor de duidelijkheid:

Ik heb gevraagd naar een ID. Had meneer niet bijzich
Pasjes voor de wedstrijd gecontroleerd. MAAR alles was in orde. Want alle pasjes zijn aanwezig.

Eric, ik heb meneer geadviseerd om zich te laten wisselen omdat ik van mening ben dat hij wel degelijk fout is geweest. Als het een fout van de knvb is geweest dan had hij dit ook van te voren aan mij kunnen en zelfs MOETEN melden.
Daarnaast was het pasje al twee weken oud en als het inderdaad fout was geweest dat de knvb echt wel binnen twee weken een nieuwe TIJDELIJKE spelerspas uitgegeven.

Ik ben benieuwd naar de uitspraak van de tuchtcommissie.

Er zullen ongetwijfeld slimme ( zijn we dat niet allemaal) scheidsrechters zijn die al door hebben gehad om welke wedstrijd het ging. Laten we dat niet melden!!!

Ik heb het hier puur neer gezet voor het leermoment van andere scheidsrechters!!!

Ben het helemaal met Eric O. eens:

Je hebt volgens mij niet eens de plicht om naar een ID te vragen. Niemand is trouwens verplicht die aan de scheidsrechter te laten zien.

Als je twijfelt over de speler dan maakt je achteraf een notitie op het wedstrijdformulier en je stuur een email met je verhaal naar de KNVB.
Dan zoeken zei wel uit of het klopt. Alles goed> nietsaande hand.
Klopt het niet dan zorgt de tuchtcomissie wel voor de straf

Verder moet en mag je volgend mij helemaal niets doen. Dat is niet de taak van de scheidsrechter.

KNVB Assistent Scheidsrechter
Hoofdklasse Zondag
District Noord

01 nov 2010, 16:55
Profiel
Pierluigi Collina

Bericht 
LaGrait schreef:

:rolleyes:

01 nov 2010, 16:56
Profiel WWW
Pierluigi Collina

District: Zuid 1
Bericht 
LaGrait schreef:

Volledig met EricO eens,
indien tijdelijke spelerswas nog geldig dan had hij gewoon mee kunnen spelen. Enige als SR kan je visuele controle uitvoeren, indien er een verzoek komt door een van de teams, maar dan ook alle spelers moet je met behulp van de pasjes gaan controleren en niet met ID''s of zo, want je bent maar een SR en je hebt niet eens het recht om naar ID's te vragen, enkel bevoegde personen mogen dat vragen indien er aanleiding is, zoals Jimmy :)

--

01 nov 2010, 17:01
Profiel WWW
Pierluigi Collina

District: West II
Groep: J3 / 5*
Bericht 
Uit de handleiding spelerspas:

7. Spelers, die niet in het bezit zijn van een spelerspas, mogen niet aan de wedstrijd -deelnemen.
8. Indien een speler een spelerspas toont, waarvan de scheidsrechter van mening is dat het om een
andere persoon gaat (een andere foto, dan wel een andere naam), dan adviseren wij de
scheidsrechter deze speler wel aan de wedstrijd deel te laten nemen, maar de KNVB hierover
schriftelijk te rapporteren.
9. Ook bij twijfel adviseren wij de scheidsrechter de betrokken speler wel aan de wedstrijd deel te
laten nemen, doch een en ander schriftelijk aan de KNVB te melden.

Programma
23-08-14 12.45 uur Oliveo B1 - Den Hoorn B1
24-08-14 10.30 uur VEP 2 - Nic. Boys 2
25-08-14 19.00 uur Nieuwkoop A1 - Floreant A1
26-08-14 20.00 uur Jodan Boys 2 - Spirit 2
28-08-14 20.00 uur Kickers 2 - ROAC 2
30-08-14 15.00 uur Groeneweg A1 - Woerden A1
31-08-14 11.30 uur ESTO 2 - Bernardus 2
06-09-14 12.30 uur ADO O12 - Volendam O12

01 nov 2010, 20:14
Profiel
Club Scheidsrechter